Na letnich oponach przez cały rok. Ministerstwo nie widzi problemu

Na nic protesty i żądania górali po tym, jak kierowcy na letnich oponach zablokowali Zakopiankę. Ministerstwo nie ma na razie planu zmieniać przepisów dot. wykorzystania opon zimowych. Powód jest prozaiczny – resort nie potrafi określić, czy wpłynęłoby to na bezpieczeństwo.

Zakłady oponiarskie już zauważają wzmożony ruchZakłady oponiarskie już zauważają wzmożony ruch
Źródło zdjęć: © Tadeusz Koniarz/EastNews
Mateusz Lubczański

Na początku roku na Zakopiance działy się dantejskie sceny. Trasa nieprzygotowana na takie natężenie ruchu została dodatkowo zasypana śniegiem. Kierowcy przybywający z innych części kraju nie przewidzieli, że opony letnie czy całoroczne nie dadzą sobie rady. Jeszcze w marcu – co przecież nie powinno dziwić – na drogach otaczających Zakopane leżał śnieg.

Samorządowcy z Podhala poszli po rozum do głowy i zasygnalizowali, że w Polsce powinien obowiązywać nakaz jazdy na zimowych oponach – tak jak jest to uregulowane chociażby w Czechach czy Austrii. Zapytanie dot. ogumienia do Ministerstwa Infrastruktury wysłała również Barbara Bartuś z Prawa i Sprawiedliwości. Resort jednak nie podejmuje żadnych działań w tej sprawie.

Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pisze, że "brak jest jednoznacznych wyników badań dotyczących zachowania opon zimowych w różnych warunkach atmosferycznych". A tych raczej nie będzie, bowiem podczas ewidencjonowania kolizji i wypadków policja nie bierze pod uwagę rodzaju opon na kołach. Nawet niektórzy ubezpieczyciele przymykają oko na to, gdy samochód miał ogumienie niedostosowane do pory roku.

Niektórzy kierowcy naprawdę próbowali jeździć w takich warunkach na "letnich".
Niektórzy kierowcy naprawdę próbowali jeździć w takich warunkach na "letnich". © Adrian Gladecki/East News

Za granicą nie ma co liczyć na taką pobłażliwość. Słowacja, Czechy, Niemcy, Litwa, Łotwa czy Estonia wymagają założenia na auto opon zimowych w określonych miesiącach. Bardziej restrykcyjne są też przepisy dot. głębokości bieżnika. Polskie prawo dopuszcza warstwę o głębokości 1,6 mm, a już w Czechach opona musi mieć co najmniej 4 mm bieżnika.

Problem sygnalizował niedawno Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, który postulował za wprowadzeniem odpowiednich przepisów. Spotkałem się z opiniami kierowców, którzy twierdzą, że jest to działanie wymuszające na nich dodatkowe zakupy. Tymczasem dwa komplety używane w odpowiednich warunkach mogą służyć na dłużej.

W Polsce za to zyskuje popularność ogumienie całoroczne. Sprawdza się, gdy jeździmy mało, po mieście i z niewielkimi prędkościami.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik