WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

ZDM Warszawa odpowiada rządowi. Proponuje kolejne zmiany w przepisach dotyczących przejść dla pieszych

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich w swoim piśmie do Ministerstwa Infrastruktury sugeruje, żeby z kodeksu wykreślony został przepis zakazujący pieszemu wkraczać na przejście bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Jednak to nie koniec propozycji.

Łukasz Puchalski wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o zmiany w proponowanych przepisachŁukasz Puchalski wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o zmiany w proponowanych przepisach
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Molecki/East News
Filip Buliński

Kilka tygodni temu Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt ustawy, który zapowiadany był od dawna. Treść jednak nie pokrywała się z tym, co zapowiadał rząd. Bezwzględne pierwszeństwo jeszcze przed przejściem zostało zastąpione przez pierwszeństwo podczas wchodzenia na przejście.

Do zapowiadanych zmian, swoje uwagi złożył Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, który sugeruje, że w ten sposób sformułowane przepisy wciąż nie precyzują, w jakiej sytuacji pieszy ma pierwszeństwo.

"Należy przeanalizować, czy zaproponowane brzmienie przepisów prawidłowo oddaje intencje ustawodawcy i gwarantuje jednoznaczną, prawidłową interpretację zapisów. Zapis 'pieszy wchodzący na przejście dla pieszych' może nie być interpretowany jako obowiązek wejścia na zebrę w celu uzyskania pierwszeństwa. W związku z tym kierujący pojazdem nie będzie miał obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu idącemu w kierunku przejścia dla pieszych ani oczekującemu na przejście, co wydaje się sprzeczne z intencją nowelizacji" – możemy przeczytać we wniosku Łukasza Puchalskiego, dyrektora ZDM Warszawa

w art. 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie: [i]„Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.”[/i]

w art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie: [i]„Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.”[/i]

Tak brzmi proponowana przez rząd zmiana, co w ocenie ZDM nie zwiększa zakresu ochrony pieszego i domaga się, aby w obu artykułach znalazł się zapis o pierwszeństwie pieszego wchodzącego na przejście. Dodatkowo ZDM wnioskuje, aby odebrać pieszemu znajdującemu się na przejściu pierwszeństwo przed pojazdem szynowym z uwagi na jego zwiększoną drogę hamowania.

Aby zachować spójność przepisów i intencji, Łukasz Puchalski proponuje, żeby z Ustawy Prawo o ruchu drogowym wykreślony został zakaz wchodzenia na przejście dla pieszych bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Jednocześnie dyrektor ZDM w piśmie wspomina, że obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego podczas wchodzenia na przejście w zupełności wystarczy do zachowania bezpieczeństwa.

Nieco mniej kontrowersyjna wydaje się za to propozycja, aby rozszerzyć katalog wykroczeń zagrożonych zatrzymaniem prawa jazdy o omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Co więcej, do tego katalogu według Łukasza Puchalskiego miałoby zostać dodane także wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi.

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia