Terenówka nie przeszła przeglądu? Producent amortyzatorów radzi: sprawdź ciśnienie w oponach

Producent amortyzatorów marki Bilstein ostrzega właścicieli pojazdów terenowych przed nadmiernym ciśnieniem w oponach podczas badania technicznego. Może to spowodować negatywny wynik podczas testu amortyzatorów.

Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Od pięciu lat marka Bilstein prowadzi w Polsce kampanię polegającą na bezpłatnej kontroli zawieszenia. Na mobilny tester trafiają także samochody terenowe i specjaliści zauważyli podstawowy błąd, jaki popełniają ich użytkownicy - zbyt wysokie ciśnienie w oponach.

  • Badanie zawieszenia w typowej czy zmodyfikowanej terenówce jest identyczne jak w przypadku samochodu osobowego. Uzyskane wyniki nie powinny się więc różnić, a jednak często są diametralnie inne. W praktyce ma to ogromne przełożenie na bezpieczeństwo jazdy, a przyczyna pogorszenia trakcji bywa często prozaiczna. To za wysokie ciśnienie w oponach – zauważa Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, przedstawiciela firmy Bilstein w Polsce.
  • W ponad połowie przypadków (w samochodach terenowych przyp. red) było ono za wysokie. Podobny błąd popełniają też użytkownicy SUV–ów, pick-upów czy samochodów dostawczych - dodaje Andrzej Wojciech Buczek.

Dlaczego zbyt wysokie ciśnienie?

W terenówkach ze zmodyfikowanymi kołami - większy rozmiar z terenową rzeźbą bieżnika - nierzadko stosuje się stosunkowo wysokie ciśnienie z kilku powodów. Pierwszy jest banalny - wygląd. Opony o niedużej średnicy osadzenia a dużej średnicy ogólnej, przy ciśnieniu podawanym przez producenta wyglądają nierzadko tak, jakby miały za mało powietrza. Dlatego często dochodzi się do wartości 2,5-3 bary, a to już zdecydowanie za dużo.

Drugi jest już bardziej uzasadniony - komfort jazdy i ekonomia. Przez niskie ciśnienie terenowe opony wyją niemiłosiernie na asfalcie, a do tego stawiają duży opór. Nie dość, że samochód jest głośny, to jeszcze paliwożerny. Niestety wysokie ciśnienie to też niższy poziom amortyzacji i wyższe zużycie środkowej, istotnej części bieżnika.

Podczas mobilnych testów technicy zauważyli, że wysokie ciśnienie przekłada się na wynik sprawności amortyzatorów w granicach 44-47 proc. Podczas gdy przyjęta średnia powinna oscylować wokół 65 proc. Powodem tego nie jest jednak zły stan amortyzatorów, a właśnie ciśnienie.

Warto wiedzieć, że podczas badania technicznego diagnosta może zakwestionować sprawność amortyzatorów i auto nie przejdzie okresowego przeglądu przez tak prosty błąd. Dlatego jeśli sprawność amortyzatorów okaże się zaskakująco niska, należy w pierwszej kolejności sprawdzić i skorygować ciśnienie w oponach, a następnie poprosić diagnostę o ponowną kontrolę.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów