Zatrzymane prawo jazdy na 3 miesiące. Co może stać się dalej?

Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące dotyka tysięcy kierowców rocznie. Dotyczy tych, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość lub przewozili zbyt wielu pasażerów. Jak powinien a jak nie powinien zachować się taki kierowca? Jakie grożą konsekwencje za jazdę bez uprawnień?

Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące zupełnie zmienia życie kierowcy. Dlatego niektórzy decydują się ryzykować i jeździć dalej. Sprawdź, jakie są tego konsekwencje.Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące zupełnie zmienia życie kierowcy. Dlatego niektórzy decydują się ryzykować i jeździć dalej. Sprawdź, jakie są tego konsekwencje.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Lubuska Policja
Marcin Łobodziński

Za co stracisz prawo jazdy na 3 miesiące?

Prawo jazdy obligatoryjnie funkcjonariusz kontrolujący kierowcę zatrzyma na 3 miesiące za dwa wykroczenia:

  • kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym;
  • przewożenie osób w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym o minimum 3.

Ponadto są inne czyny, za które policjant może zatrzymać uprawnienia, ale tu rozpatrujemy temat zatrzymania na 3 miesiące, które dzieje się jakoby z automatu.

Co po zatrzymaniu prawa jazdy?

Po zatrzymaniu prawa jazdy (niekoniecznie fizycznego) na 3 miesiące kierowca może prowadzić pojazd przez 24 godziny od tego zdarzenia. Może więc wrócić do domu i zorganizować sobie życie na nowo. Dla wielu jest to bowiem dość duży cios i może spowodować spore zmiany w życiu codziennym. Dla niektórych wiąże się to też z utratą pracy lub np. bezpłatnym urlopem, jeśli do wykonywania zawodu niezbędne jest prawo jazdy.

Można więc stwierdzić, że realne wstrzymanie możliwości kierowania pojazdami mechanicznymi następuje po 24 godzinach od zatrzymania dokumentu. Po 3 miesiącach prawo jazdy można odzyskać – jest ono zwracane po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej 50 groszy. Jeśli dokument nie został fizycznie zabrany, lecz zablokowany elektronicznie, to procedura jest podobna, tylko starostwo zamiast wydawać prawo jazdy, odblokowuje je.

Zatrzymanie prawa jazdy jest liczone w miesiącach (niezależnie od liczby dni w miesiącu). Zatem jeśli - na przykład - prawo jazdy zostanie zatrzymane 10 stycznia, to prowadzić pojazd można od 11 kwietnia.

Niezastosowanie się do zakazu jazdy – co wtedy?

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, kiedy pomimo zatrzymania uprawień decydujemy się wsiąść za kierownicę. Przy zatrzymaniu przez funkcjonariusza do zwykłej kontroli wyjdzie na jaw, że nie wolno nam kierować samochodem. Wówczas karą za taki czyn jest wydłużenie okresu zatrzymania uprawnień do 6 miesięcy.

Kolejne niezastosowanie się do zakazu skutkuje już cofnięciem uprawnień. Jest to sytuacja dokładnie taka sama, jakbyśmy nigdy prawa jazdy nie mieli. Wówczas trzeba zapisać się na kurs, a następnie zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Po zdaniu egzaminu wydawane jest nowe prawo jazdy.

Kary dla upartych recydywistów

Przy niezastosowaniu się do zakazu jazdy po cofnięciu uprawnień kary są już wysokie. Takiej osobie grozi grzywna do 5000 zł, ale także do 2 lat pozbawienia wolności oraz zakaz prowadzenia pojazdów, co oznacza, że przez określony przez sąd czas nie będzie mogła zdobyć prawa jazdy. Co więcej, taki czyn jest przestępstwem, co oznacza także wpis do Krajowego Rejestru Karnego, nawet jeśli kara za to będzie nieduża.

Ostatnim etapem recydywy jest kierowanie pojazdem po wydaniu przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów. Jest to przestępstwo zagrożone karą do 5 lat pozbawienia wolności, grzywną i zakazem prowadzenia pojazdów nawet do 15 lat. W takim przypadku sąd prędzej zastosuje środek karny w postaci więzienia, ponieważ ewidentnie będzie widać, że osoba nie stosuje się do zakazów i w inny sposób nie będzie można ich egzekwować.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut