Zaślepka w zderzaku. Każdy powinien wiedzieć, do czego służy

Zaślepki w zderzaku są elementem, który można znaleźć w niemal każdym samochodzie. Wielu z nas jednak wolałoby nie mieć potrzeby korzystania z elementu, który jest pod nimi ukryty. Oczywiście, chyba że znajdzie się ktoś, kto potrzebuje naszej pomocy na drodze.

Zaślepkę należy zdjąć, gdy trzeba holować autoZaślepkę należy zdjąć, gdy trzeba holować auto
Źródło zdjęć: © WP
Filip Buliński

Zaślepki te można zlokalizować zarówno na przednim, jak i tylnym zderzaku. Ich kształt może być różny - zazwyczaj jest to mały, okrągły lub kwadratowy element. Wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu. Pod zaślepką znajduje się gwint, do którego wkręcane jest ucho do holowania. Ucho to jest częścią zestawu narzędzi dostarczanych przez producenta samochodu. Dzięki temu mamy możliwość bezpiecznego i prawidłowego przymocowania liny do holowania lub liny, która pozwala na wciągnięcie pojazdu na lawetę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda MX-30 - niemieccy kierowcy mogą protestować

Aby uzyskać dostęp do gwintu, trzeba delikatnie podważyć zaślepkę. Można to zrobić za pomocą płaskiego śrubokręta lub grota kluczyka do samochodu, który wsadzamy w wyżłobione miejsce. Zaślepka zazwyczaj jest zabezpieczona plastikowym paskiem, aby nie zgubiła się po otwarciu. Wkręcając ucho do holowania, trzeba pamiętać, aby dokręcić je mocno.

Ucho znajduje się na wyposażeniu samochodu
Ucho znajduje się na wyposażeniu samochodu © WP | Mariusz Zmysłowski

Uszy do holowania mogą mieć różne długości. Czy są krótsze, czy dłuższe, zależy od konstrukcji danego samochodu, ponieważ gwint jest wpuszczony w belkę. Niektórzy producenci samochodów zamiast stosować zaślepkę i gwint na ucho, "integrują" je od razu z belką i umieszczają w widocznym miejscu.

Choć dla osób, które interesują się motoryzacją, informacja ta może wydawać się oczywista, dla tych, którzy korzystają z samochodu jedynie jako środka transportu, może to być nowość. Nawet jeśli informacje o zastosowaniu ucha do holowania są zawarte w instrukcji obsługi samochodu, warto znać je na pamięć. Lepiej wiedzieć z góry, gdzie i czego szukać, niż tracić czas na przeglądanie stron instrukcji w sytuacji awaryjnej.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach