Zasada działania systemu MultiAir - część 2 

System MultiAir stosowany w silnikach Fiata tak naprawdę zaczyna dopiero raczkować. Już teraz można jednak wyróżnić wiele korzyści przemawiających za tą technologią.

Fiat MultiAirFiat MultiAir
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Fiat
Szymon Witkowski

W poprzednim artykule zasadę działania systemu MultiAir. Nie jest on skomplikowany, ale jak się okazało pomimo moich starań, opis ten najwyraźniej nie był dla wszystkich jasny. Myślę jednak, żepo dłuższej analizie w końcu każdemu uda się zrozumieć schemat działania tego układu i będzie mógł z większym zrozumieniem spojrzeć na opisane dzisiaj korzyści, jakie płyną ze stosowania MultiAir.

Fiat MultiAir
Fiat MultiAir © fot. mat. prasowe/Fiat

Jako że do tej pory technika ta została zastosowana tylko w silnikach Fiata, włoski producent podaje konkretne wartości liczbowe odnośnie zysków w danych obszarach. I tak wg. Fiata, korzyści ze stosowania MultiAir to:

  • Maksymalna moc większa o 10 proc., dzięki zastosowaniu bardziej energooszczędnego rozrządu
  • Większy moment obrotowy przy niskich obrotach o ok. 15 proc.. Jest to zasługa możliwości wcześniejszego zamykania zaworów ssących, co pozwala wyeliminować cofanie się powietrza do kolektora, a tym samym zwiększenie ilości powietrza uwięzionego w cylindrach.
  • Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o ok. 10 proc.. Dzięki elastycznemu dozowaniu tłoczonego powietrza do cylindrów, zmniejsza się straty energii, które normalnie występują przy niepotrzebnym jego pompowaniu. Korzyści dotyczą zarówno silników wolnossących jak i turbodoładowanych o tej samej objętości skokowej.
  • W przypadku silników o niskiej objętości skokowej (TwinAir), i wysokiej mocy, spalanie może być niższe nawet o 25 proc. w stosunku do konstrukcji o takich samych osiągach, ale bez systemu MultiAir.
  • Zmniejszenie poziomu emisji rzędu 40 proc. dla HC/CO i 60 proc. dla NOx w wyniku optymalnego sterowania zaworami podczas rozgrzewania się silnika i wewnętrznej recyrkulacji spalin poprzez ponowne uchylanie się zaworów podczas suwu wydechu.
  • Znacznie lepsza elastyczność silników dzięki stałemu, atmosferycznemu ciśnieniu powietrza dolotowego w silnikach wolnossących i turbodoładowanych, a także poprzez sprawne i szybkie sterowanie przepływem powietrza cylinder po cylindrze, suw po suwie.
Fiat MultiAir
Fiat MultiAir © fot. mat. prasowe/Fiat

MultiAir zostało wprowadzone przez Fiata w 2009 roku. Tak jak w przypadku każdej nowej, przełomowej technologii, nie wykorzystuje ona jeszcze w 100 proc. swojego potencjału. Jest to dość zrozumiałe ze względu na chęci minimalizacji ryzyka przemysłowego.

W przyszłości należałoby się spodziewać integracji bezpośredniego sterowania masami powietrza z bezpośrednim wtryskiem benzyny, co jeszcze bardziej poprawi elastyczność i obniży spalanie. Zaawansowanie techniki wielokrotnego otwarcia zaworów pozwoli na dalsze zmniejszenie emisji CO2. Technologia MultiAir jest bardzo młoda, ale już teraz otworzyła świat dalszych, potencjalnych korzyści.

Źródło: FIAT

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa