Zasada 3P. Kierowcy jej nie znają i niszczą opony

Nieodpowiednie opony czy ich zły stan to dość częste, ale niejedyne zaniedbania ze strony kierowców – informują przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Należy przestrzegać prostej zasady, by gumy służyły lepiej i dłużej.

Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe PZPO
Mateusz Lubczański

PZPO mówi o zasadzie 3P - porządnych oponach, profesjonalnym serwisie oraz prawidłowym ciśnieniu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie wartości tego ostatniego mają swoje konsekwencje, które owocują nie tylko większym hałasem czy dłuższą drogą hamowania, ale i zwiększonym spalaniem. Według badań Moto Data aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach.

Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.
Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach. © PZPO

Co więcej, badania niemieckiego organu Dekra dowiodły, że aż 36 proc. wypadków w tym kraju ma związek ze stanem technicznym pojazdu, z czego nawet połowa (!) z zastrzeżeń dotyczy opon. PZPO stwierdza, że ubytek zaledwie 0,5 bara (co jest niemal niewidoczne dla oka) wydłuża drogę hamowania o 4 metry (to niemal długość Volkswagena Golfa) i obniża żywotność bieżnika aż o 1/3. Wynika to z większego odkształcenia podczas jazdy i większej temperatury pracy. Z kolei zbyt duża ilość powietrza oznacza mniejszą powierzchnię styku, co oznacza pogorszenie przyczepności.

PZPO informuje, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu na "zimnych" oponach. Można też powoli przejechać 2-3 km na stację paliw, aby skorzystać z kompresora. Wystarczy sprawdzić w instrukcji auta lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie i napompować opony. Jeśli mamy czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, to sprawdzajmy opony raz w miesiącu także ręcznie. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tych opon mogą zamaskować niedostatek powietrza.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy