Zapalniczka ciągle ma swoich zwolenników. Nie trzeba palić, by ją docenić

Obecnie gniazdo zapalniczki samochodowej wykorzystywane jest w głównej mierze jako źródło energii dla urządzeń peryferyjnych. Prosta budowa i obsługa to największe zalety tego gniazda.

W znakomitej większości aut osobowych gniazdo zapalniczki ulokowane jest w tunelu centralnym, obok dźwigni zmiany biegów lub w dolnych częściach deski rozdzielczej.W znakomitej większości aut osobowych gniazdo zapalniczki ulokowane jest w tunelu centralnym, obok dźwigni zmiany biegów lub w dolnych częściach deski rozdzielczej.
Źródło zdjęć: © sxc.hu
Maciej Gis

Zapalniczki samochodowe zaczęto montować już w latach 20. ubiegłego wieku. Wraz z rozwojem nowoczesnej elektroniki jej pierwotna funkcja zeszła na dalszy plan. Obecnie gniazdo zapalniczki – ile auto jest w nią wyposażone – pełni przede wszystkim funkcje związane z obsługą dodatkowych urządzeń i gadżetów.

W znakomitej większości aut osobowych gniazdo zapalniczki ulokowane jest w tunelu centralnym, obok dźwigni zmiany biegów lub w dolnych częściach deski rozdzielczej. Wciskając przycisk zapalniczki – popularnie nazywany grzybkiem – inicjujemy zamknięcie obwodu elektrycznego. Z akumulatora auta zaczyna płynąć prąd elektryczny (prąd stały o napięciu 12V), który rozżarza część grzewczą (spirale z drutu oporowego) do temperatury pozwalającej na podpalenie papierosa. Gdy spirala nabierze odpowiedniej temperatury - zapalniczka wyskakuje.

Inne możliwości

Przez kierowców, którzy nie palą papierosów, gniazda zapalniczek są częściej używane jako źródła energii dla dodatkowych urządzeń elektrycznych – ładowarek telefonów i nawigacji, tabletów, telewizorów, przenośnych odkurzaczy czy kompresorów samochodowych. Na rynku można spotkać urządzenia dostosowane do pracy w zakresie 12 woltów (typowe napięcie w instalacji elektrycznej aut osobowych) oraz 24 woltów, charakterystyczne głównie dla pojazdów ciężarowych.

Od kilku lat wybrani producenci pojazdów zaczynają odchodzić od montowania gniazd zapalniczek na rzecz bardziej popularnych gniazd typu USB (lub najnowszych w standardzie USB-C), które nie wymagają dodatkowych przejściówek.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów