Zakaz wjazdu diesli do Rzymu. Włoska stolica walczy o jakość powietrza

Rzym dołącza do grona europejskich miast, które wypowiadają wojnę starym dieslom. Samochody zasilane olejem napędowym niespełniające co najmniej normy Euro 3 nie mogą wjeżdżać do centrum włoskiej stolicy. Kary za złamanie zakazu są wysokie.

Właściciele starszych diesli nie wjadą już do centrum włoskiej stolicy.Właściciele starszych diesli nie wjadą już do centrum włoskiej stolicy.
Źródło zdjęć: © fot. FaceToFace/REPORTER/East News
Aleksander Ruciński

Szacuje się, że tylko w "wiecznym mieście" zarejestrowanych jest 230 tysięcy pojazdów, których dotyczą nowe przepisy. Oznacza to, że ich kierowcy w dni powszednie będą musieli przesiąść się do komunikacji miejskiej. Jeśli tego nie zrobią i wjadą starym dieslem do centrum miasta lub przyległych mu dzielnic, zapłacą mandat w wysokości od 168 do 679 euro (700-2900 zł).

Wysokie kary mają zniechęcić kierowców do korzystania z pojazdów zasilanych nieekologicznym napędem. Rzym od lat boryka się z problemem niezbyt czystego powietrza. Władze włoskiej stolicy liczą, że nowe regulacje pomogą zniwelować zanieczyszczenie i podniosą jakość życia mieszkańców. To duża zmiana, która kilka lat temu poprzedzona została zakazem ruchu dla jeszcze starszych silników objętych normą emisji spalin Euro 1 oraz Euro 2.

Nowe przepisy odczują w szczególności kierowcy pojazdów dostawczych i ciężarowych. Z myślą o nich władze Rzymu wprowadziły okres przejściowy obowiązujący do końca marca 2020 roku. W tym czasie samochody użytkowe będą objęte zakazem jedynie w godzinach 7.30-10.30 i 16.30-20.30, czyli wtedy, gdy występuje największe natężenie ruchu. Na ulgi mogą też liczyć osoby przewożące niepełnosprawnych i chorych. Cała reszta musi natomiast dostosować się do nowych regulacji.

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe