Używana Honda Civic Type EP3 - hot hatch w starym stylu

W zeszłym tygodniu w tym cyklu pojawił się Lotus Elise, szybkie, rasowe sportowe auto, które nie radzi sobie w codziennym użytkowaniu. Dzisiaj propozycja dla wszystkich, którzy chcieliby mieć Lotusa, ale nie mogą sobie pozwolić na auto bez bagażnika. Honda Civic Type R.

Honda Civic Type RHonda Civic Type R
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Honda
Bartosz Pokrzywiński

Obok SUVów i wszelkiej maści Allroadów, hot hatche są chyba najbardziej przystępnymi samochodami na świecie, bowiem podobnie jak wymienione wcześniej SUVy, łączą dwa światy. O ile w przypadku Toyoty Rav4 wyprawa w teren może zakończyć się tragicznie, o tyle poradzi sobie ze śniegiem, bocznymi drogami i ze sporymi dziurami, zachowując przy tym zalety kompakta.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R © mat. prasowe / Honda

Podobnie jest z hot hatchami. Dają kierowcy niesamowitą frajdę z jazdy, gwarantując niezłe przyspieszenie, ale jednocześnie nie spalają ogromnych ilości paliwa i mają co najmniej cztery miejsca siedzące, nie zmuszając potomków kierowcy do głodowania czy kupna karty miejskiej.

Oficjalnym królem hot hatchy jest Golf GTI, jednak w 2000 roku Honda zaprezentowała Civica EP3 w wersji Type R, który na chwile zepchnął dumę Wolfsburga z najwyższego stopnia podium.

Type R

W przeciwieństwie do "cywilnych" wersji Civica, Honda sprzedawała Type R Coupe wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem, które wygląda dużo atrakcyjniej i dynamiczniej od pięciodrzwiowej wersji.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R © mat. prasowe / Honda

Podwozie auta nie uległo zmianie w porównaniu do zwykłego Civica, zawieszenie zostało natomiast obniżone o 15 mm. Honda zamontowała większe i wydajniejsze tarcze hamulcowe, a pod maskę trafił prawdziwy majstersztyk: dwulitrowy, czterocylindrowy silnik i-VTEC.

To właśnie ta jednostka napędowa, która wydaje się być efektem kilkudziesięciu lat rozwoju inżynierów Hondy, nadaje autu niewiarygodny sportowy charakter.

Jednostka napędowa i osiągi

Jednakże 90 proc. momentu obrotowego dostępne jest już od 3000 obr./min. W silniku nie ma turbosprężarki, ta jednostka to typowa japońska szlifierka, przy której wskazówka obrotomierza z łatwością przekroczy wartość 9000.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R © mat. prasowe / Honda

Taki zestaw koni mechanicznych przy tak niskiej masie sprawia, że hatchback przyspiesza do pierwszej setki w 6,8 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 235 km/h. Są to niemal identyczne osiągi, jak w przypadku młodszego o dwa pokolenia Golfa GTI VI generacji.

Civic świetnie sprawuje się również na zakrętach, przy mocniejszym skręcie kierownicą odrywając od ziemi tylną oponę po wewnętrznej zakrętu. O świetnych właściwościach jezdnych świadczyć może fakt, że auto pokonało pętlę Nordschleife w czasie 8 minut i 47 sekund.

Tak rewelacyjne osiągi w ogóle nie wykluczają jednak Civica z codziennego użytkowania, wręcz przeciwnie. Któż nie chciałby jeździć małym, szybkim i zwinnym samochodem, który podczas normalnej jazdy spala 10-11 litrów paliwa.

Ponadto Honda prezentuje się naprawdę nieźle. Dokładki do zderzaków, progi, czy górna lotka, która odróżnia Type R od wersji Sport. Jednak Honda, podobnie jak każde inne auto, ma kilka drobnych wad.

Codzienne użytkowanie

Mizernie prezentuje się również wnętrze auta, ale można to powiedzieć o każdej wersji Civica EP3. Na szczęście kawał srebrnego plastiku na konsoli środkowej, brak podłokietnika i niepodświetlony schowek jakoś rekompensują fotele Recaro oraz białe tarcze zegarów. Brakuje jednak mocniejszych sportowych akcentów.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R © mat. prasowe / Honda

Na rynku wtórnym, ceny Civica Type R produkowanego w latach 2001-2006 wahają się od około 27 000, nawet do ponad 50 000 złotych. Łatwo zauważyć więc, że teoretycznie za cenę świetnie utrzymanego Civica EP3 można mieć Type R nowszej generacji. Jednak oprócz interesującego wyglądu, "Ufo" wypada gorzej od poprzednika. Słabiej się prowadzi i jest wolniejsze. Być może Civic wpada w kryzys, który Golf przechodził 10 lat temu.

Jeżeli chcesz kupić naprawdę szybkiego i wytrzymałego hot hatcha, Honda Civic Type R mimo kilku drobnych wad może okazać się świetnym wyborem. Jest to jedno z niewielu aut, któremu udało się na chwilę wyprzedzić Golfa GTI.

Ceny wybranych części zamiennych:

  • Wahacz prawy - 250 zł
  • Drzwi - 500 zł
  • Amortyzator przód - 512 zł
  • Przegub - 250 zł
  • Błotnik - 252 zł
  • Sprzęgło komplet - 844 zł
  • Uszczelka pod głowicę - 242 zł

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik