WAŻNE
TERAZ

Warszawa potwierdza. Reżim Łukaszenki uwolnił trzech Polaków

Wyścigówka na drodze – Zakspeed Viper GTS-R (2011)

Być może ten Viper odbiega trochę od innych samochodów po tuningu, ale nieco naginając zasady, można go wcisnąć między inne wozy po przeróbkach. Dlaczego? Bo jest to auto wyścigowe przerobione tak, żeby mogło jeździć po zwykłych drogach.

Obraz
Olgierd Lachowski

O całej sportowej karierze Vipera GTS-R napiszę w jednym z kolejnych odcinków „Historii motorsportu”. Tym razem skupię się wyłącznie na tym samochodzie.

Wyprodukowane w 1998 roku auto ścigało się niegdyś dla zespołu Zakspeed (team startował również w latach 90. w FIA GT Championship w klasie GT1 reprezentując Porsche). W 1999 roku wóz wygrał 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. Czemu akurat ten wyścig jest istotny? Ponieważ obecny właściciel samochodu miał życzenie, by, oprócz możliwości jazdy tym bolidem po drogach publicznych, auto wyglądało jak wóz wyścigowy, który wygrał wspomniany wyścig.

Zakspeed Viper GTS-R fot.6
Zakspeed Viper GTS-R fot.6

Z obiema prośbami właściciel zwrócił się do firmy Heurich Classics, która specjalizuje się w renowacji samochodów wyścigowych.

Aby auto mogło poruszać się po zwykłych drogach mechanicy zwęzili tylny spojler, usunęli tylny dyfuzor i przebudowali osłony progów. Wymienili też układ hamulcowy na wyposażony w żeliwne tarcze hamulcowe. W wozie wyścigowym brakowało także hamulca ręcznego i fotela pasażera – te wstawiono do tego Vipera.

Zakspeed Viper GTS-R fot.8
Zakspeed Viper GTS-R fot.8

Oczywiście wymagane do jazdy po ulicach były opony bieżnikowane. Żeby Dodge był bardziej poręczny na drodze, inżynierowie zwiększyli w nim kąt skrętu kół. Niezbędny był montaż układu wydechowego, który spełniałby normy ulicznego ruchu drogowego i elektryki umożliwiającej montaż m.in. kierunkowskazów.

Doprowadzeniem do oryginalnego wyglądu Dodge’a, który miał mieć żółte nadwozie i reklamy Hasseröder zajęła się firma Cam Shaft. Karoserię oklejono folią winylową.

Zakspeed Viper GTS-R fot.12
Zakspeed Viper GTS-R fot.12

Tak jak w normalnym Viperze, tutaj moc jest przenoszona na tylne koła. Rozdziałem mocy steruje 6-biegowa, manualna skrzynia biegów firmy Tremec, którą podłączono do 8-cylindrowego, widlastego silnika, który tak naprawdę jest przerobioną w ciekawy sposób jednostką V10 (o tym jak przebudowano ten silnik więcej napiszę w odcinku dotyczącym Vipera w serii „Historia motorsportu”). Motor ma 6,2 l objętości skokowej i legitymuje się mocą 600 KM.

Zakspeed Viper GTS-R fot.14
Zakspeed Viper GTS-R fot.14

Wóz w wersji drogowej jest tylko o 100 kg cięższy od auta wyścigowego, a więc waży 1350 kg.

Dane techniczne

  • Typ: V8 (V10), 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: ≈ 6200 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 600 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 96,77 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna Tremec
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1350 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,25 kg/KM
  • Długość: 4597 mm
  • Szerokość: 1923 mm
  • Rozstaw osi: 2443 mmblock position=\inside6836/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy