Wycinki z historii Alfy Romeo - część 1 [geneza motoryzacji]

Historia Alfy Romeo zaczęła się w Portello, na północnym zachodzie Mediolanu, nieopodal przełęczy Simplon. Właśnie w tym miejscu francuski budowniczy samochodów Alexandre Darracq w 1906 roku wybudował swoją fabrykę. Jego auta nie sprzedawały się jednak zbyt dobrze.

Alfa Romeo 6C 2300 MMAlfa Romeo 6C 2300 MM
Piotr Wielgus

Darracq był bliski bankructwa, dlatego zdecydował się oddać fabrykę. Przejęli ją biznesmeni z Lombardii i powołali do życia firmę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA), późniejszą markę Alfa Romeo. W 1910 roku pierwszy pojazd marki ALFA opuścił zakład w Portello. Było to auto oznaczone symbolem Alfa 24HP, o mocy właśnie 24 KM i silniku o pojemności 2413 ccm. Pojazd był dziełem konstruktora Giuseppe Merosiego. Cieszył się dość dużym powodzeniem, ale nie zażegnał finansowych kłopotów przedsiębiorstwa.

Alfa Romeo 24HP
Alfa Romeo 24HP

Przez pięć lat od wypuszczenia na rynek 24HP trwała nieustanna walka o utrzymanie ALFY na rynku. Po licznych próbach jej rekonstrukcji w 1915 roku banki, które posiadały większość akcji firmy, zdecydowały się na wymianę kierownictwa. Władzę nad zakładem przekazano neapolitańskiemu inżynierowi Nicoli Romeo. Pod jego kierownictwem w 1919 roku rozpoczęto produkcję ekskluzywnych samochodów, które odtąd nazywały się już nie ALFA, tylko Alfa Romeo.


Alfa Romeo E20/30HP
Alfa Romeo E20/30HP

Romeo miał głowę na karku. Płynność firmie zapewnił dzięki korzystnym kontraktom, które zawarł z włoskim przemysłem zbrojeniowym. Dzięki temu zastrzykowi gotówki Alfa Romeo szybko stała się jednym z wiodących producentów samochodów, nie tylko we Włoszech, ale w skali europejskiej. W 1920 roku na rynek trafiła Alfa Romeo E20/30HP. Samochód ten to tak naprawdę pierwsze auto Alfy nadające się do codziennego użytku. Miał dość przyzwoitą moc 49 KM i podobno świetnie się prowadził.

Alfa Romeo E20/30HP
Alfa Romeo E20/30HP

Przez kolejne piętnaście lat Alfa Romeo produkowała samochody poprawne, dobrze wykonane , które cieszyły się sporą popularnością. Pieniądze od włoskiego wojska zapewniały płynność. Błysku Alfie nadała jednak dopiero współpraca z nie kto innym jak Enzo Ferrarim. Ferrari w latach 1929-1935 kierował zespołem wyścigowym Scuderia Ferrari. Nawiązał on współpracę z kierownictwem Alfy i zaczęto wspólnie produkować samochody. Sukcesy Ferrariego w sporcie samochodowym wzmocniły pozycję aut przeznaczonych do codziennego użytku. Starając się zachować sportowe właściwości pojazdów, w 1934 roku skonstruowano model  6C 2300 MM.

Alfa Romeo 6C 2300 MM
Alfa Romeo 6C 2300 MM

Samochód miał sześć cylindrów i 95 KM mocy z pojemności 2,3 litra. Powstały wersje Turismo, Gran Turismo i Pescara. Auto otrzymało jednotarczowe sprzęgło suche oraz przekładnię ze zsynchronizowanym trzecim i czwartym biegiem. Auto udoskonalono pod koniec 1935 roku. Zamontowano w nim niezależne zawieszenie kół – zarówno z przodu jak i z tyłu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów