"Drogi krajowe, z ogromnym nasileniem ruchu, muszą się rozszerzać." Ale nie każde drzewo trzeba wyciąć

Kolejni mieszkańcy protestują przeciwko wycinaniu przydrożnych drzew w swojej okolicy. Niektórych roślin nie trzeba się pozbywać, ale jak zauważa Krzysztof Hołowczyc, drogi z dużym natężeniem ruchu muszą ulec modernizacji.

Wypadek na trasie Licheń - Strzelce Krajeńskie. To na tym odcinku kierowca z nieznanych przyczyn uderzył w przydrożne drzewo.Wypadek na trasie Licheń - Strzelce Krajeńskie. To na tym odcinku kierowca z nieznanych przyczyn uderzył w przydrożne drzewo.
Źródło zdjęć: © lubuska policja
Mateusz Lubczański

Tym razem petycja dotyczy Kamienia Krajeńskiego. Jak twierdzą osoby odpowiedzialne za zbieranie podpisów, drzewa wymagają jedynie prac pielęgnacyjnych czy usunięcia suchych konarów złamanych przez wiatr. Aktywiści argumentują, że w ciągu ostatnich piętnastu lat w tym rejonie nie stwierdzono ani jednego wypadku samochodowego, którego przyczyną byłyby rośliny.

Sprawa jest jedną z wielu dzielących mieszkańców, władze i internautów. Gorący jest również temat zeszłorocznej wycinki w Trzebiechowie, gdzie wycięto 400 drzew. Walory estetyczne to jedno, sytuacja na drogach – drugie. Tylko w ciągu ostatniej doby w Grzędach w kolizji z przydrożnym drzewem zginęły dwie osoby. W Sporniaku niedaleko Lublina w podobny sposób zginęła 20-latka. Pod Wrocławiem kierowca stracił panowanie nad autem. Trafił do szpitala. Podkreślę - tylko w ciągu ostatniej doby.

  • Jeśli na drodze mamy kilkanaście wypadków rocznie, warto się zastanowić nad zmianami – mówi mi Krzysztof Hołowczyc, trzykrotny rajdowy mistrz Polski i mistrz Europy. – Nasze drogi krajowe, z ogromnym nasileniem ruchu, muszą się rozszerzać. Mamy wiele przypadków, gdy auto jadące z naprzeciwka zjeżdża na nie swój pas i kierowcy muszą ratować się przed zderzeniem czołowym – dodaje.

Sprawa nie jest jednak tak oczywista, co zauważa mój rozmówca. – Jestem kompletnym przeciwnikiem wycinania drzew, gdy mówimy o sytuacji, gdy częstotliwość ruchu jest prawie zerowa. Nie mówimy wtedy o zwiększaniu bezpieczeństwa – stwierdza rajdowy mistrz Polski.

Wypadek w Sporniaku
Wypadek w Sporniaku © mat. prasowe policji

W Niemczech czy we Francji, przy drogach mocno uczęszczanych, robi się wszystko, by ograniczyć możliwość kolizji z drzewem. Nie musi to jednak oznaczać wycinania zieleni. Szeroko stosuje się bariery ochronne, które przejmują energię pojazdu w razie wypadku. Na zachodzie Europy stwarzające zagrożenie rośliny, których nie dało się obudować lub było to nieopłacalne, musiały jednak zostać usunięte. Ta rewolucja drogowa miała miejsce dawno temu. U nas dopiero się zaczyna.

Wypadki kończące się na drzewie to ok. 5 proc. zdarzeń drogowych, jakie odnotowuje policja. Niestety należą do najbardziej śmiertelnych – co dziesiąta ofiara na drodze zginęła właśnie w wyniku kolizji z drzewem.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów