Wrzucają luz, żeby zaoszczędzić. Kierowcy popełniają tak błąd

Niektórzy kierowcy wciąż twierdzą, że jazda na biegu jałowym ma istotny wpływ na zużycie paliwa. Taka przekonanie wydaje się wynikać z nawyków i doświadczeń nabytych podczas prowadzenia starszych modeli samochodów. W dzisiejszych czasach jednak takie zachowanie nie ma większego sensu i jest wręcz odradzane.

Nie należy rezygnować z redukcji biegu. Nawet jeśli silnik ma moc na niskich obrotachZwykle najlepszym rozwiązaniem jest hamowanie silnikiem. Jazda na luzie sprawdza się tylko gdy możemy bezpiecznie wytracić prędkość na bardzo długim odcinku
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Podczas kursu na prawo jazdy instruktorzy często zwracają uwagę na to, aby unikać jazdy na biegu jałowym. Mimo to, wśród niektórych kierowców wciąż utrzymuje się przekonanie, że toczenie się na luzie pozwala na zmniejszenie spalania. To przekonanie nie jest całkowicie bezpodstawne - w czasach, gdy pod maską samochodów dominowały jednostki napędowe wyposażone w gaźniki, a nie elektroniczny wtrysk paliwa, wrzucanie na luz miało swoje uzasadnienie. Dzisiaj jednak, taka praktyka jest już nieaktualna.

Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault, podkreśla, że znacznie lepszym rozwiązaniem jest hamowanie silnikiem. Ta technika polega na pozostawieniu samochodu "na biegu" i zwolnieniu pedału gazu. W efekcie obroty silnika spadają, a paliwo nie jest dostarczane do cylindra. W takim scenariuszu zużycie paliwa może zostać zmniejszone nawet o 1-2 l/100 km, w zależności od wielkości pojazdu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test wideo: nowa Dacia Duster – tak dobra może być prostota

Chęć wrzucenia na luz może być szczególnie silna podczas zjeżdżania ze wzniesienia, ale tutaj również pojawiają się minusy. Długotrwałe korzystanie z hamulców, na przykład w górach, może doprowadzić do ich przegrzania, co z kolei obniży ich wydajność.

Przedstawiciele Szkoły Bezpiecznej Jazdy zwracają również uwagę na to, że jazda na luzie i jazda na biegu z wciśniętym sprzęgłem to w praktyce to samo. W obu przypadkach dochodzi do zwiększenia, choć symbolicznego, zużycia układu wysprzęglającego. Co więcej, podczas toczenia się na biegu jałowym, kierowca nie jest w stanie tak szybko zareagować na niespodziewane sytuacje na drodze.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach