Wrzuć monetę i jedź - samochodowe gry na automaty

Zapewne wielu czytelników pamięta jeszcze początek lat 90. w Polsce, gdy jak grzyby po deszczu wyrastały miejsca, w których można było zagrać na automatach. Dziś maszyny typu arcade można znaleźć głównie w nadmorskich kurortach. Salony gier są jednak wciąż popularne m.in. w USA i Japonii. Przyjrzyjmy się nowym i starszym samochodowym produkcjom na automaty.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. joystixamusements.com
Wojciech Kaczałek

Ridge Racer

Ridge Racer V
Ridge Racer V

Gry samochodowe, które można spotkać w salonach, zazwyczaj mają wspólne cechy. Mamy ograniczony czas na dotarcie z punktu A do B. Model fizyczny jest uproszczony i często opiera się na jeździe w drifcie. Z powodu upowszechnienia komputerów osobistych i konsol popularność wolnostojących maszyn do gier spadła w ostatnich dwóch dekadach. Nie znaczy to jednak, że nie powstają nowe tytuły.

Zaczniemy od prawdziwego klasyka, czyli Ridge Racer. Pierwsza gra z tej serii zadebiutowała w 1993 r. Początkowo trafiła ona na automaty Namco System 22, a następnie na konsolę PlayStation.

Obecnie kolejne wariacje Ridge Racer są dostępne m.in. na PlayStation 3, Xboxa 360, Nintendo 3DS, PlayStation Vita, a także na urządzenia przenośne wyposażone w system iOS. Ostatnim tytułem przeznaczonym na maszyny arcade był Ridge Racer V: Arcade Battle z 2000 r.

W Ridge Racer nigdy nie występowały cyfrowe wersje prawdziwych aut, ale pojazdy przypominały te znane z dróg. Przykładowo model Kamata Fiaro przypomina z wyglądu Mitsubishi Eclipse, Rivelta Solare - Ferrari Testarossa, a Danver Toreador Forda Mustanga.

W scenach przerywnikowych Ridge Racer przez lata pojawiała się wirtualna "królowa wyścigów" Reiko Nagase, która stała się jedną z ikon japońskiej popkultury. Zyskała taką popularność, że Namco zaczęło jej postać implementować do swoich innych gier.

Daytona USA

Daytona USA
Daytona USA © fot. gamesareevil.com

Na początku lat 90. z Ridge Racer rywalizowała Daytona USA. Tytuł opracowany przez Sega AM2 był w 1994 r. uważany za jedną z najbardziej zaawansowanych gier pod względem graficznym.

Jak podpowiada tytuł, w Daytona USA ścigało się samochodem przypominającym auto serii NASCAR. Nosił on nazwę Hornet. W zależności od tego, czy wybieraliśmy wersję z automatyczną czy manualną skrzynią biegów, auto miało inny kolor. Odmiana z ręczną przekładnią rozwijała wyższą prędkość maksymalną.

Daytona USA trafiła na Segę Saturn i pecety. Opracowano też jej remake (Daytona USA 2001) na konsolę Dreamcast. Grę można obecnie kupić w wersji cyfrowej na Xboxa 360 i PlayStation 3. Odmiana ta została uzupełniona o 30 nowych wyzwań, a także tryb… karaoke.

Sega Daytona USA Twin Driving Arcade Machine in Play

Battle Gear 4

Battle Gear 4 Tuned
Battle Gear 4 Tuned

Odpowiednikiem Ridge Racer i Daytona USA w XXI w. jest Battle Gear 4. Ta popularna gra na maszyny arcade została wydana w 2005 r. przez firmę Taito Corporation z myślą o jej własnych automatach. Rok później na rynku pojawiła się poprawiona wersja: Battle Gear 4 Tuned.

Gra ma kilka trybów. Można wziąć udział w zwykłym wyścigu, w zawodach typu driftw, rywalizacji 1 na 1 lub walczyć z czasem.

W Battle Gear 4 można ścigać się na 24 trasach, w tym na torze przypominającym obiekt Suzuka lub po ulicach Monte Carlo. Samochody podzielone są na 5 klas. W parku maszyn dostępne są bardzo różne modele, od takich aut jak Citroën Xsara i Peugeot 206, przez Renault Clio V6 i Volkswagena Golfa GTI, po Hondę NSX, Subaru Imprezę WRX STI i Toyotę Suprę.

Co ciekawe, gracze mogą założyć własny wirtualny zespół wyścigowy i w zaciszu domowym tuningować pojazdy, a następnie korzystać z nich podczas gry na automacie po wpisaniu odpowiedniego kodu.

FD3S BG4 Tuned Pro 6-MT Akagi Down

Fast and the Furious

Fast and Furious: Super Cars
Fast and Furious: Super Cars

Na fali popularności filmowej serii "Szybcy i wściekli" powstał szereg gier na automaty, za które odpowiada studio Raw Thrills. Pierwsza z nich, The Fast and the Furious, pojawiła się w 2004 r. Potem przyszedł czas na The Fast and the Furious: Drift oraz traktującą o motocyklach The Fast and the Furious: Super Bikes.

Najnowszą produkcją Raw Thrills jest Fast and Furious: Super Cars z 2011 r. Zawiera ona wszystkie trasy znane z poprzednich części. Gracze mogą wybierać spośród takich modeli, jak Dodge Viper, Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Nissan 370Z, Saleen S7, czy Nissan GT-R.

Tak samo jak w filmach, również w grach z serii "Szybcy i wściekli" ważną rolę odgrywa tuning. Samochody można wyposażyć w lepsze opony, dodatkowe spojlery i podtlenek azotu, a karoserię przyozdobić różnymi wzorami.

IAAPA 2010 - Fast And Furious Super Cars by Raw Thrills

Batman Arcade

Batman Arcade
Batman Arcade

Studia Raw Thrills i Specular Interactive połączyły siły, aby opracować jeden z najbardziej oryginalnych tytułów na maszyny do grania – Batman Arcade. Do sprzedaży trafi przed końcem listopada.

Do dyspozycji graczy zostaną oddane batmobile znane z seriali "Batman" i "Batman: The Animated Series" oraz filmów Tima Burtona, Joela Schumachera i Christophera Nolana. Jak nietrudno się domyślić, w Batman Arcade za trasy posłużą ulice Gotham City. Miasto ma powierzchnię 25 kilometrów kwadratowych.

W odróżnieniu od innych gier samochodowych Batman Arcade ma fabułę, w której poza Batmanem pierwsze skrzypce będą grali tacy złoczyńcy, jak Joker, Bane czy Pingwin.

Batman Arcade - Attract Mode Play Montage - ArcadeHeroes.com

Grid

Grid
Grid

Zjawisko adaptowania gier z automatów na konsole i komputery osobiste nie jest niczym niezwykłym. Rzadziej konwertuje się tytuły w drugą stronę.

Na taki ruch zdecydowało się studio Codemaster po sukcesie Race Driver: Grid. Uproszczona wersja tej gry trafiła do salonów gier dzięki współpracy z firmą SEGA.

W Grid można ścigać się na 8 torach, w tym po Donington Park i Nürburgringu. Do wyboru jest 12 samochodów, m.in. Bugatti Veyron, Aston Martin DB9, Jaguar XKR i McLaren F1.

Odmiana Grid na automaty zachowała główne zalety standardowej wersji, czyli bardzo dobrą grafikę i rozbudowany system zniszczeń.

Grid | Sega Amusements

Need for Speed

Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon

Codemasters to niejedyne studio, które postanowiło wydać na automaty popularną grę znaną z konsol i komputerów. Takie produkcje ma na swoim koncie także Electronic Arts.

W 2008 r. na rynku pojawiła się maszyna arcade z Need for Speed: Carbon. Jest ona równie rozbudowana jak standardowe wydawnictwo. Gracze mają do wyboru aż 52 samochody, które mogą tuningować i ścigać się nimi w trybie kariery.

Need for Speed Carbon Video Arcade Racing Games - BMIGaming.com - Global VR - EA Sports

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km