WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

WORD-y szykują się na większe zainteresowanie i chcą podniesienia limitów egzaminów. Resort odpowiada na interpelację

Nawet jeśli WORD-y w pełni wrócą do pracy, mogą być problemy ze zdobyciem prawa jazdy. Zdaniem dyrektorów placówek przepisy regulujące liczbę przeprowadzanych egzaminów mogą sprawić, że kursanci będą bardzo długo czekać na termin. Resort nie dostrzega problemu, ale obiecuje, że będzie monitorować sytuację.

Ministerstwo twierdzi, że po powrocie do normalngo trybu pracy WORD-ów, liczba chętnych nie zmieni sięMinisterstwo twierdzi, że po powrocie do normalngo trybu pracy WORD-ów, liczba chętnych nie zmieni się
Źródło zdjęć: © fot. Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images
Filip Buliński

W marcu 2020 roku niemal wszystkie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zawiesiły swoją działalność ze względu na epidemię koronawirusa. Przez blisko dwa miesiące nie prowadziły egzaminów na prawo jazdy oraz szkoleń. Z czasem wybrane placówki zdecydowały się częściowo wracać do pracy. Ograniczyły przeprowadzanie egzaminów do najważniejszych kategorii i zaczęły organizować internetowe szkolenia pozwalające obniżyć liczbę punktów karnych.

Nie oznacza to, że szybko możemy spodziewać się powrotu do normalności. Wciąż brakuje jednoznacznych wytycznych określających sposób przebiegu egzaminu, który byłby w pełni bezpieczny dla zdrowia. Dyrektorzy ośrodków wskazują także inny problem.

Zgodnie z obowiązującymi od czerwca 2019 roku przepisami jeden egzaminator może w jedną dobę przeprowadzić 9 (w wyjątkowych sytuacjach 10) egzaminów praktycznych w ciągu 8 godzin (Dz. U. z 2019 r. poz. 1206, § 13 ust. 3-6). Zdaniem dyrektorów WORD-ów zapis ten powinien zostać zawieszony. Nad tematem pochylił się poseł PiS Jerzy Bielecki, który w połowie kwietnia złożył w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.

Jako argument za zawieszeniem przepisów dyrektorzy przedstawiają m.in. chęć spełnienia oczekiwań społecznych. Z racji tego, że przez ostatnie tygodnie egzaminy nie odbywały się, liczba chętnych do uzyskania uprawnień może znacznie wzrosnąć. To z kolei wiązałoby się z wydłużeniem czasu oczekiwania na egzamin, gdy WORD-y wrócą do normalnego trybu pracy.

Ministerstwo Infrastruktury - w odpowiedzi na interpelację - uznało, że proponowana zmiana przepisów jest niezasadna, ponieważ ich zdaniem liczba osób zamierzających przystąpić do egzaminu w stosunku do liczby chętnych sprzed epidemii nie ulegnie zmianie.

"Ministerstwo Infrastruktury obserwując obecną sytuację rynkową, zwróciło szczególną uwagę na fakt, że z oczywistych względów w tym samym okresie co zawieszenie przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego swoją działalność zawiesiła także znakomita liczba ośrodków szkolenia kierowców. Również wydziały komunikacji w większości przypadków nie wydawały profili kandydata na kierowcę, ponieważ były zamknięte dla interesantów. Należy też wskazać, że osoby zamierzające ubiegać się o prawo jazdy najpierw powinny uzyskać odpowiednie orzeczenie lekarskie, które w obecnej sytuacji nie jest wydawane lub dopiero zaczęło być wydawane" – argumentuje w interpelacji Rafał Weber, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury.

Rafał Weber dodaje, że wspomniane ograniczenia dotyczące liczby egzaminów powstały, by zapewnić odpowiednią jakość ich przeprowadzania, a także komfort zarówno dla egzaminatora, jak i egzaminowanego.

Mimo negatywnej odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza możliwości zmiany swojej decyzji. Resort zapewnia, że na bieżąco będzie monitorował sytuację i w razie konieczności podejmie odpowiednie działania, rozważając m.in. wydłużenie czasu pracy egzaminatorów.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej