Wół roboczy? Lupini SuperUte SS (2010)

O RPA w kontekście motoryzacji pisze się rzadko, a jeśli już, są to informacje - delikatnie mówiąc - nieciekawe. Ostatnio gdy pisałem o tym kraju, informowałem o tragicznej historii Uwe Gemballi. Dziś będzie o czymś zupełnie innym. W RPA sprzedawany jest pod marką Chevrolet identyczny jak Holden VE Ute SS samochód. Tuningiem tego nietypowego auta zajęła się południowoafrykańska firma Lupini Power.

Obraz
Olgierd Lachowski

O RPA w kontekście motoryzacji pisze się rzadko, a jeśli już, są to informacje - delikatnie mówiąc - nieciekawe. Ostatnio gdy pisałem o tym kraju, informowałem o tragicznej historii Uwe Gemballi. Dziś będzie o czymś zupełnie innym. W RPA sprzedawany jest pod marką Chevrolet identyczny jak Holden VE Ute SS samochód. Tuningiem tego nietypowego auta zajęła się południowoafrykańska firma Lupini Power.

Lupini SuperUte SS fot.1
Lupini SuperUte SS fot.1

Holden (Chevrolet) Ute SS to dwumiejscowy pick-up wyposażony w silnik GM LS2. To 8-cylindrowa widlasta jednostka napędowa o objętości skokowej 6,0 l, montowana niegdyś w Chevroletach Corvette. Opuszczające fabrykę LS2, ma moc 367 KM uzyskiwaną przy 5600 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 530 Nm przy 4400 obr./min.

Zainstalowanie tego motoru pod maską Ute sprawia, że jest on chyba najszybszym „tragarzem” na świecie. Mało kto jednak kupuje tego typu samochód z tak mocnym silnikiem, żeby wozić graty w skrzyni ładunkowej.

Lupini Power to pierwsza firma tuningowa z Republiki Południowej Afryki, o której słyszę. Tuner chce od razu wejść na rynek z przytupem, więc zaprezentował swoją wersję Chevroleta Ute SS.

Silnik otrzymał do pomocy kompresor i w efekcie wytwarza teraz moc 542 KM i maksymalny moment obrotowy 796 Nm. Zaskakujący może być fakt, że wzmocniony LS2 zużywa odrobinę mniej paliwa niż fabryczny.

Lupini SuperUte SS fot.4
Lupini SuperUte SS fot.4

Moc jest przekazywana za pomocą 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów na tylny most, gdzie jest rozdzielana przez mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym (do kupienia jako opcja) na tylne koła.

Znacznie lepsze parametry motoru przełożyły się na poprawienie osiągów. Przyspieszenie od 0 do 96 km/h skróciło się o 1,60 s do 4,40 s. Podczas gdy fabryczny Ute SS osiąga kres swoich możliwości przy 240 km/h, Lupini SuperUte SS rozpędza się do aż 280 km/h.

Lepsze osiągi wymagają wydajniejszego układu hamulcowego, dlatego tuner zmienił seryjne 290-milimetrowe przednie tarcze hamulcowe na tarcze o średnicy 320 mm, które są zatrzymywane zaciskami o czterech tłoczkach każdy.

Razem z tuningiem silnika zmieniane są sprężyny zawieszenia na sztywniejsze. Wybredniejsi klienci mogą opcjonalnie wybrać kompletne zawieszenie renomowanej niemieckiej firmy Bilstein. Auto stoi na kołach z 20-calowymi felgami i oponami 245/35 z przodu oraz 285/30 z tyłu.

Lupini SuperUte SS fot.5
Lupini SuperUte SS fot.5

Gotowy samochód to wydatek 63 000 euro, przy czym 1/3 ceny to koszt tuningu. W cenę pick-upa wliczona jest 5-letnia gwarancja tunera. Lupini planuje wyprodukować zaledwie kilka egzemplarzy SuperUte SS.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup, LS2
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5967 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 542 KM przy 5600 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 90,83 KM/l (seryjny – 61,51 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 796 Nm przy 3400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 10,0 x 20”
  • Opony przednie: 245/35 R 20 Bridgestone Potenza
  • Opony tylne: 285/30 R 20 Bridgestone Potenza

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1770 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,27 kg/KM (seryjny – 4,82 kg/KM)
  • Długość: 5046 mm
  • Szerokość: 1899 mm
  • Rozstaw osi: 3009 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-64 km/h: 2,50 s
  • Przyspieszenie 0-96 km/h: 4,40 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 9,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,50 s
  • Przyspieszenie 0-240 km/h: 22,90 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h: 3, 10 s
  • Przyspieszenie 120-160 km/h: 3,50 s
  • Czas przejazdu 1/4 mili (402,34 m) ze startu stojącego: 12,70 s
  • Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 22,80 s
  • Prędkość maksymalna: 280 km/h

Źródło: worldcarfans

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa