Władze Czech bronią silników spalinowych. "Zieloni fanatycy" w Parlamencie Europejskim

Andrej Babiš, premier Czech, zamierza walczyć z planowanym zakazem sprzedaży aut z silnikami spalinowymi. "To nie jest możliwe" – stwierdził. Czechy to jeden z największych producentów motoryzacyjnych w przeliczeniu na mieszkańca.

Škoda na razie oferuje tylko jeden model z napędem całkowicie elektrycznym. Hity sprzedaży, jak np. Superb, mają klasyczne silniki spalinoweŠkoda na razie oferuje tylko jeden model z napędem całkowicie elektrycznym. Hity sprzedaży, jak np. Superb, mają klasyczne silniki spalinowe
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Škody
Mateusz Lubczański

"Nie zgodzimy się na zakaz sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi" – stwierdził Andrej Babiš w rozmowie z serwisem iDnes. Unia Europejska przymierza się do zakazania sprzedaży "klasycznych", spalinowych samochodów już od 2035 roku. "Nie możemy poddać się dyktatowi tego, co zieloni fanatycy opracowali w Parlamencie Europejskim".

Przemysł motoryzacyjny stanowi blisko trzecią część czeskiej gospodarki. Babiš traktuje ten temat priorytetowo. Czechy przejmują prezydencję w Unii już w drugiej połowie 2022 roku. Premier stwierdza, że dalej infrastruktura dla elektryków będzie rozwijana, ale nie będą dotować ich produkcji.

Nie tylko czeskie władze z rezerwą podchodzą do planowanych zmian. Włosi również zgłaszają swoje wątpliwości. Choć popierają oni wycofywanie się z produkcji samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, to chcą, by zakaz nie dotyczył niszowych producentów. Wśród nich wymienia się takie włoskie marki jak Ferrari, Lamborghini czy Pagani. Miałyby one problemy ze spełnieniem normy emisji spalin, bowiem wykorzystują potężne silniki V10 czy V12.

Argumentem ma być fakt, że sprzedają się w małych liczbach – rocznie do klientów trafia mniej niż 10 tys. egzemplarzy. Škoda z kolei sprzedaje ok. 600-700 tys. pojazdów rocznie w samej Europie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy