Wizja samochodu WRC na sezon 2017 według Volkswagena

Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła zmiany techniczne dotyczące budowy samochodów WRC na rajdowy sezon 2017. Pisaliśmy już o tym. Producenci, którzy wezmą udział w mistrzostwach w przyszłym roku już pracują nad nowymi konstrukcjami, a tymczasem Volkswagen od początku tego roku testuje części do swojego nowego samochodu. Zanim jednak zostanie on pokazany, styliści firmy prezentują szkic pojazdu koncepcyjnego, który ma być zapowiedzią nadchodzących zmian.

Obraz
Marcin Łobodziński

Szersze, lżejsze i mocniejsze – tak w skrócie można opisać zmiany jakie czekają rajdówki WRC w ich trzeciej odsłonie. Tak jest. Od początku ich istnienia, czyli od roku 1997, samochody World Rally Cars wielokrotnie przechodziły ewolucję, również regulaminową, ale koncepcję samochodu zmieniono tylko raz. W 2011 roku producenci musieli przejść z karoserii kompaktowych na nadwozia aut segmentu B przez radykalne zmiany w przepisach. Porzucili przy tym silniki 2.0 turbo i zaczęto stosować 1.6 turbo.

W przyszłym roku nastąpi raczej ewolucja niż rewolucja, ale na tyle poważna, że zmieni się sporo. Przede wszystkim aerodynamika, która ma być bardziej rozbudowana, dająca znacznie większą przyczepność. Moc silników wzrośnie z około 300-320 KM do około 380 KM. Jak informuje Volkswagen, ich Polo WRC będzie osiągało dokładnie 380 KM. To za sprawą zwężki w układzie dolotowym, której średnicę zwiększono z 33 do 36 mm. Samochody będą też szersze. Konkretnie o 50 mm, czyli o 25 mm na stronę. Wizualnie staną się więc niskie i mogą przypominać auta wyścigowe, podobne do tych, które mamy na torach wyścigowych serii pucharowych i mistrzowskich.

Jedną z ważniejszych zmian ma być przywrócenie centralnego mechanizmu różnicowego, sterowanego elektronicznie. W 2007 roku całkowicie zakazano stosowania elektronicznych dyferencjałów, a w 2011 w ogóle zrezygnowano z centralnych dyferencjałów. Teraz wracają i to w formie aktywnych. Auta będą droższe, ale szybsze, również za sprawą obniżonej masy własnej o 25 kg. Niby niewiele, ale w sporcie to już coś.

Szybkość jest środkiem do osiągnięcia celu. Celem jest widowisko i przyciągnięcie kibica, któremu znudziło się już oglądanie tych samych kierowców na podiach i tych samych samochodów w czołówce. Nie chce już patrzeć na mało atrakcyjne rajdówki jadące po szutrowych drogach mało widowiskowo. Nowe WRC zbudowane według tych zasad mogą okazać się… niewypałem. Producenci zbudują nowe auta i wszystko na nic. Rajdowi kibice zobaczą je i wszystko wróci do normy. To nie jest podejście pesymistyczne, ale realistyczne.

Co zmieni większa moc i szybszy samochód? Nic. WRC to sport, a sport to rywalizacja, a nie pokaz w stylu Gymkhana. Dopóki dominuje jeden zespół i jeden kierowca, nie ma szans na przyciągające uwagę widowisko. Wiedzą o tym włodarze Formuły 1 czy WTCC. Pozytywna zmiana mogłaby nastąpić, gdyby pojawił się kierowca klasy Sébastiena Ogiera w innym zespole, ale na to się nie zanosi.

Cała nadzieja w Citroënie, który zrobił sobie przerwę by przygotować konkurencyjny samochód na sezon 2017. Nawet jeżeli się uda, to muszą mieć jeszcze konkurencyjnego kierowcę. I tu znów, cała nadzieja w starym wyjadaczu Sébastienie Loebie. To jedyny kierowca, który może Ogierowi zagrozić. Ten rok spędzi na rallycrossowych torach i być może zatęskni za dłuższymi odcinkami niż w rallycrossowych biegach. Jestem pewny, że gdyby wrócił, przyciągnie więcej kibiców niż powrót samochodów rajdowych do specyfikacji grupy B.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów