"Wiele rzeczy można było zrobić inaczej" - były szef koncernu Stellantis mówi o przeszłości

Wieloletni szef koncernu Stellantis, Carlos Tavares, który rozstał się z firmą pod koniec 2024 roku, udzielił niedawno wywiadu Bloombergowi. Wyjaśnił m.in., jakie błędy popełnił.

Carlos Tavares, former chief executive officer of Stellantis NV, during an interview in Santarem, Portugal, on Wednesday, May 28, 2025. Tavares plans to turn his attention to business ventures in his native Portugal after the automaker awarded him around $40 million in salary and severance payments. Photographer: Zed Jameson/Bloomberg via Getty ImagesCarlos Tavares przez wiele lat kierował Stellantisem
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Aleksander Ruciński

Carlos Tavares rozstał się ze Stellantisem w grudniu 2024 roku, pozostawiając po sobie sporo problemów. Mowa nie tylko o podupadających markach (jak Maserati czy Alfa Romeo), których sprzedaż sukcesywnie spada, ale i wewnętrznych sporach oraz konfliktach na linii Europa-USA.

Jego kampania przeciwko tradycyjnym układom napędowym sprawiła, że niektórzy europejscy producenci ograniczyli swoje gamy do zaledwie kilku silników, a amerykańscy klienci musieli zrezygnować z kultowych jednostek.

Skala rozłamu między Tavaresem a amerykańską działalnością firmy stała się jasna natychmiast po jego odejściu. Ledwo wyszedł za drzwi, gdy Dodge ogłosił, że będzie kontynuować produkcję Durango V8— napędzanego silnikiem Hemi. Teraz Hemi wraca również do RAM-a.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 408 vs 308 SW - odważny i zaskakujący ruch

Tavares nie sądzi jednak, by sama strategia była zła. Winy dopatruje się bardziej w innych kwestiach. Według byłego szefa jego kluczowym błędem było to, że nie udało mu się przekonać amerykańskich dealerów do swojego sposobu myślenia. Bez wsparcia pracowników pierwszej linii, sprzedaż jego nowej strategii innym interesariuszom stała się niewykonalna.

Dealerzy w USA nie chcieli wesprzeć tego, co próbowaliśmy zrobić, za co odpowiadam ja – powiedział Bloombergowi. – Wiele rzeczy można było zrobić inaczej.

Oficjalnym następcą Tavaresa został Antonio Filosa, który stanął przed bardzo trudnym zadaniem pogodzenia zróżnicowanych interesów marek wchodzących w skład koncernu, a także poradzenia sobie z rosnącą konkurencją i kryzysem w branży.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach