Większy brat – MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion (2012) [Genewa 2012]

Na początku marca pisałem o Audi Q3 autorstwa MTM i nazwałem go „mniejszym bratem”. Razem z nim tuner pokazał „większego brata”, którym jest Volkswagen Transporter z prawie 500-konnym silnikiem.

Obraz
Olgierd Lachowski

Na początku marca pisałem o Audi Q3 autorstwa MTM i nazwałem go „mniejszym bratem”. Razem z nim tuner pokazał „większego brata”, którym jest Volkswagen Transporter z prawie 500-konnym silnikiem.

Zazwyczaj firmy tuningowe decydując się na przerabianie tego dużego Volkswagena wybierają luksusową osobową wersję Multivan (np. ABT, B&B i TH Automobile), natomiast MTM postawiło na odmianę Transporter.

Firma z Wettstetten nie zaprezentowała żadnych zdjęć wnętrza pojazdu, dlatego też trudno stwierdzić jaka jest to dokładnie wersja wyposażeniowa. Pewne jest tylko to, co widać na fotografiach nadwozia, czyli że to Transporter Kombi z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem. Tak naprawdę jest to i tak mało istotne na tle tego, co MTM zrobiło z tym wozem.

MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.1
MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.1

Do przeróbek tuner wybrał wóz z 2-litrowym silnikiem benzynowym, 7-biegową zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG i napędem na obie osie 4Motion. Cały układ napędowy pozostał bez zmian (skrzynia jest całkiem seryjna), za to silnik jest zupełnie inny.

Nowa jednostka napędowa to 5-cylindrowiec o objętości skokowej 2,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Motor ma turbodoładowanie. Takie źródło napędu znacie na przykład z Audi TT RS. Być może też pamiętacie, że MTM właśnie w TT RS ten silnik potrafi podkręcić do 472 KM. Takimi samymi parametrami legitymuje się też serce prezentowanego Volkswagena.

MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.5
MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.5

W szczegółach wygląda to tak, że sięgająca 472 KM moc maksymalna jest dostępna przy 6900 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o wartości aż 625 Nm osiągany jest przy 4100 obr./min. Dzięki takim parametrom jednostki napędowej ten potężny samochód osiąga prędkość 280 km/h. Przyspieszenie do setki pozostaje zagadką.

MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.3
MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.3

Ciężki i szybki samochód powinien mieć skuteczne hamulce. MTM zainstalowało więc nowe tarcze o nieznanym rozmiarze, które zatrzymywane są 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i z tyłu. Także zawieszenie nie oparło się zmianom i fabryczne elementy ustąpiły miejsca zestawowi KW Street Comfort.

Nowe koła pełnią funkcję praktyczną i wizualną. Praktyczną, bo na 20-calowe felgi Bimoto o szerokości 9,5” wciśnięto szersze opony zapewniające lepszą przyczepność. Są to gumy Michelin o rozmiarze 275/35 R 20 z przodu i z tyłu. Nadwozie oklejono folią w barwach niemieckiej flagi.

MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.4
MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion fot.4

Na ten samochód na pewno nie będzie stać każdego, bo wyłożenie 160 000 euro za vana to naprawdę sporo. Za podobną cenę można mieć Multivana z 560-konnym silnikiem Porsche przygotowanego przez TH Automobile. Auto opracowane przez MTM można było podziwiać na salonie samochodowym w Genewie.

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 472 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 190,32 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 625 Nm przy 4100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,5 x 20” Bimoto
  • Koła tylne: 9,5 x 20” Bimoto
  • Opony przednie: 275/35 R 20 Michelin
  • Opony tylne: 275/35 R 20 Michelin

Masy i wymiary:

  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 280 km/hblock position=\inside6152/block

Źródło: MTM

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik