Uwaga na "chrzczone" paliwo. Mamy listę trefnych stacji

W 2023 r. nastąpił znaczny wzrost liczby stacji, na których sprzedawano paliwo niespełniające wyznaczonych przepisami norm. Jak przedstawiają się najnowsze dane z 2024 r.?

Zwykle nie ma powodu, by nie wierzyć dystrybutorowi. Problem w tym, że nie możemy być o tym po prostu przekonaniWłaściciele diesli są znacznie bardziej narażeni na zatankowanie paliwa złej jakości
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

2023 z dużym pogorszeniem

Inspekcja Handlowa opublikowała raport dotyczący jakości paliw sprzedawanych w 2023 r. Po przebadaniu 1584 próbek paliwa ciekłego i 360 próbek LPG stwierdzono, że 2,59 proc. próbek paliwa ciekłego, czyli oleju napędowego lub benzyny, nie spełniało parametrów, jakich wymagają obowiązujące w Polsce przepisy. To duże pogorszenie jakości, bo według danych IH w 2022 r. odstępstwa od normy stwierdzono w przypadku 1,34 proc. sprawdzanych paliw. Szansa na trafienie "chrzczonego" – jak potocznie określają to kierowcy – paliwa w 2023 r. była więc dwukrotnie większa niż rok wcześniej.

Lista stacji, na których w 2023 r. natrafiono na paliwo niespełniające norm, znajduje się w materiale, do którego link zamieszczono powyżej. Sam wzrost przypadków sprzedawania paliwa niespełniającego norm nie jest jedynym problemem. Zastanawiające są dane dotyczące różnicy w nieprawidłowościach wykrywanych wskutek przeprowadzania losowych kontroli stacji paliw oraz liczby przekroczeń parametrów w kontrolach inspirowanych doniesieniami kierowców o możliwym sprzedawaniu podejrzanego paliwa.

Odsetek kontroli jakości paliw, zakończony wykryciem odstępstw od norm określonych przepisami
Odsetek kontroli jakości paliw, zakończony wykryciem odstępstw od norm określonych przepisami © Materiały prasowe | Inspekcja Handlowa

Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych), podlaskim (4,76 proc.) małopolskim (3,81 proc.) i kujawsko-pomorskim (3,64 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.) – wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego.

Raport Inspekcji Handlowej

W 2024 r. na razie poprawa

Wielu kierowców tankuje na stałych, sprawdzonych stacjach. A jak podczas podróży unikać tych, które przyłapano na sprzedaży paliwa niespełniającego polskich norm? Pomocą mogą być publikowane na bieżąco raporty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak wynika z opracowania, podsumowującego kontrole przeprowadzone od 15 stycznia do końca maja, póki co w 2024 r. odsetek wykrytych paliw z nieprawidłowościami wynosi 1,5 proc. Oto stacje, które wskazano w raporcie UOKiK:

  • Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33, woj. warmińsko-mazurskie – niewłaściwy parametr prężności par oleju napędowego;
  • Krak-Oiltrans, Pawel Mała, ul. Żywiecka 19, woj. śląskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego;
  • Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A, woj. wielkopolskie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego;
  • Krak-Tar (Moya), Gniewkowo, ul. Toruńska 29A, woj. kujawsko-pomorskie - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego;
  • Amic, Warszawa, ul. P. Skargi 3A, woj. mazowieckie - niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne);
  • Ropasama, Świątki 38, woj. warmińsko-mazurskie – przekroczenie parametru zawartości wody w oleju napędowym;
  • PRIMI BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A, woj. warmińsko-mazurskie - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.

Tankowanie paliwa złej jakości może powodować nie tylko pogorszenie parametrów silnika, ale też przyczyniać się do powstawania usterek i przedwczesnego zużycia elementów, które mają z nim kontakt. Niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego może prowadzić do zatykania filtra paliwa i zanieczyszczania zaworów wtryskowych. Zbyt duża zawartość wody w paliwie prowadzi do powstawania korozji elementów układu paliwowego. Niewłaściwa temperatura zapłonu stwarza ryzyko wybuchu podczas tankowania.

Ryzyko zatankowania oleju napędowego niewłaściwej jakości jest wysokie
Ryzyko zatankowania oleju napędowego niewłaściwej jakości jest wysokie © Materiały prasowe | Inspekcja Handlowa

Z kolei w przypadku benzyny niewłaściwa prężność par może powodować powstawanie korków parowych w układzie paliwowym. Nieodpowiednia liczba oktanowa przekłada się na nierówną i głośniejszą pracę silnika, a także wzrost spalania. Niewłaściwa lotność może zaś utrudniać rozruch.

Najlepiej tankować na sprawdzonych stacjach. Warto również zawsze zabierać ze sobą paragon. W przeciwnym przypadku dojście swoich praw w razie występujących po zatankowaniu kłopotów z samochodem będzie trudne.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach