Widziałem nowe Renault Espace na żywo. Założyciel klasy vanów stał się pełnoprawnym SUV-em

Renault Espace, po rocznej absencji rynkowej, powraca w nowej formie. Nie stoi już w crossoverowym rozkroku między segmentem vanów a SUV-ów, tak jak piąta generacja, lecz przyjmuje rolę przedłużonego Australa z opcją trzeciego rzędu siedzeń. Będzie dostępny tylko z hybrydą i napędem na przednie koła.

Renault Espace 2023Renault Espace 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Błażej Buliński

Renault poszło śladami Peugeota: tak jak 5008 jest dłuższym i bardziej pakownym 3008, tak Espace stał się po prostu większym Australem – czyli SUV-em, nawet jeśli twórcy raczej starają się unikać tego określenia w kontekście francuskiej legendy aut rodzinnych. Przody obu modeli Renault są identyczne – Espace po 40 latach traci więc trójkątne okno rozdzielające słupek A, istotne dla wrażenia przestronności z przodu. Espace ma jednak dłuższy i bardziej masywny zwis niż Austral, a także bardziej pionowo ustawioną klapę bagażnika. Tylny pas świetlny też znamy już z kompaktowego SUV-a.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/5] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe, Renault |

Nowe Renault Espace – wyraźnie lżejsze i krótsze

Szósta odsłona Espace bazuje na aliansowej platformie CMF-CD i jest wyraźnie krótsza, a także lżejsza od poprzedniej generacji. Mierzy 4,72 m długości, czyli o 14 cm mniej niż Espace nr 5. Delikatnie przerasta więc schodzącego ze sceny Koleosa i poniekąd przejmuje jego rolę w gamę. W najlżejszej 5-osobowej wersji masa własna wynosi 1587 kg – Espace zrzucił aż 215 kg względem poprzednika z porównywalnym napędem dieslowym. Dieta cud? Przez samo zmniejszenie wymiarów udało się zaoszczędzić ok. 84 kg. Lżejsza platforma to korzyść 43 kg, wykonana z lżejszych stopów karoseria daje 38 kg mniej i wreszcie układ napędowy odchudził auto o 50 kg.

  • Renault Espace – porównanie masy własnej
  • Renault Espace – porównanie wymiarów
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/4] Renault Espace – porównanie masy własnej Źródło zdjęć: Materiały prasowe, Renault |

Nowy Espace będzie dostępny wyłącznie z hybrydowym napędem o mocy 200 KM. Szeregowo-równoległy układ tworzą 3-cylindrowe 1.2 o mocy 130 KM i dwa silniki elektryczne. Główna jednostka elektryczna, zdolna samodzielnie napędzać auto, ma moc 70 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Zasila ją akumulator 2 kWh/400 V umieszczony pod przednimi fotelami. Drugi motor elektryczny (25 KM, 50 Nm) działa jako rozrusznik-generator.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/2] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Błażej Buliński

Teraz mili państwo proszę o skupienie lub pominięcie akapitu, bo sprawy będą po francusku skomplikowane, ale potencjalnie genialne. Dwustopniowa skrzynia biegów jednostki elektrycznej i czterobiegowa, elektrycznie sterowana skrzynia silnika spalinowego kierują napęd na przednie koła. W sumie tworzą 15 kombinacji przełożeń. Jednostka napędowa może pracować w 5 trybach:

  • elektrycznym (na krótkich dystansach, ale nawet przez 80 proc. czasu jazdy w mieście),
  • dynamicznym hybrydowym (oba silniki równocześnie napędzają koła),
  • e-drive (elektryczny silnik napędza koła, spalinowy ładuje baterię),
  • spalinowym (bezpośrednio napędza koła lub ładuje baterię),
  • rekuperacyjnym (koła napędzają silnik elektryczny, który generując prąd ładuje baterię).

Zasięg jak w superoszczędnym dieslu

Renault twierdzi, że Espace zużywa w mieszanym cyklu WLTP tylko 4,6 l/100 km, co przy 55-litrowym baku zapewnia teoretyczny zasięg aż 1195 km. To robi wrażenie i ma stanowić substytut diesla, którego Renault w Espace już nie przewiduje. Ciekawe, jak będzie z tym w praktyce.

Przyspieszenie 0-100 km/h ma trwać 8,8 s, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 175 km/h. Nieźle, nawet jeśli w 200-konnym SUV-ie oczekuje się jeszcze lepszych wyników. Priorytetem była jednak przede wszystkim niska emisja, która wynosi 104-111 g/km.

Renault Espace 2023
Renault Espace 2023 © Materiały prasowe | Błażej Buliński

Mimo bazowania na tej samej platformie, co Nissan X-Trail, hybrydowy napęd Espace to autorskie rozwiązanie Renault – alians aliansem, ale tu firmy wolą iść własnymi drogami. Inaczej niż u dalekiego kuzyna z Japonii, we francuskim SUV-ie wersja 4x4 na razie nie jest planowana. Platforma jest dostosowana do tego rozwiązania, lecz jeśli w ogóle miałoby się ono pojawić w Espace, to raczej z kolejnym silnikiem elektrycznym przy tylnych kołach. Wózek tylnego zawieszenia ewidentnie przewiduje na to miejsce, natomiast umieszczona w centralnej części podłogi bateria stoi na przeszkodzie ewentualnemu wałowi napędowemu.

Tylne zawieszenie może być też wyposażone w układ skrętnych kół 4Control. O ile w poprzedniku maksymalny kąt skrętu wynosił 3,5 stopnia, tak teraz został on zwiększony do 5 stopni, co zapewnia Espace'owi średnicę zawracania porównywalną z mniejszym Capturem.

Dlaczego w tak dużym aucie nie zdecydowano się na jednostkę czterocylindrową, o większej pojemności? Inżynierowie tłumaczą to nie tylko koniecznością uzyskania najniższego zużycia, lecz przede wszystkim… ograniczoną ilością miejsca pod maską. To dość zaskakujące, wszak nawet mniejsze Clio i Captur z podobną koncepcją hybrydy są wyposażone w wolnossące, czterocylindrowe 1.6.

Jak się siedzi w drugim i trzecim rzędzie?

Renault Espace 2023
Renault Espace 2023 © Materiały prasowe

Mimo mniejszego nadwozia niż dotychczas, Renault obiecuje więcej miejsca w środku. Miałem okazję sprawdzić to na własnych 183 cm wzrostu. W pierwszym i drugim rzędzie warunki do podróży zapowiadają się wybornie, jest odczuwalnie więcej miejsca nad głową niż w piątej generacji i są też przyjemnie miękkie poduszki na zagłówkach. Zamiast osobnych foteli jest teraz kanapa, a przestrzeni na kolana – naprawdę ogrom. Kanapa jest przesuwana w zakresie aż 22 cm, natomiast jej oparcie pozwala regulować kąt nachylenia. Podłokietnik jest zarazem otworem na narty.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/2] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Błażej Buliński

W dostępnym bez dopłaty trzecim rzędzie foteli już tak różowo nie jest – trudno się tam w ogóle dostać, a przestrzeń wystarcza tylko dla osób o wzroście ok. 1,6 m. Poprzednik zapewniał odrobinę więcej miejsca nad głową i przede wszystkim nieco większy przesmyk do wsiadania. Mimo to trzypokoleniowa familia się w nowym Espasie rozlokuje zgodnie z hierarchią i uda na krótką wycieczkę. Dwójka, która usiądzie z przodu, będzie się także cieszyła masażem. Każdy z pasażerów ma w zasięgu ręki gniazdo USB-C i lampkę do czytania.

Renault Espace V generacji
Renault Espace V generacji
Renault Espace VI generacji
Renault Espace VI generacji

Bagażnik wystarczająco rodzinny, ale nie rekordowy

Przy siedmiu osobach na pokładzie w bagażniku zostaje 159 l przestrzeni. Jeśli odpowiednio wyreguluje się kąt oparcia, da się wcisnąć dwie walizki kabinówki. Gdy złoży się szósty i siódmy fotel, mamy do dyspozycji 477 l jeśli kanapa jest maksymalnie odsunięta do tyłu, i o 200 l więcej, gdy pasażerowie pozwolą sobie zabrać większość miejsca na nogi i przesuną swoje siedzenia. W wersji bez trzeciego rzędu siedzeń jest to odpowiednio 581 i 777 l. Maksymalnie, po złożeniu kanapy, pięcioosobowa wersja mieści 1818 l, a siedmioosobowa 1714 l. Siedzenia składa się zwykłymi paskami, a nie przyciskami na panelu w bagażniku, jak w poprzedniej generacji.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/5] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Błażej Buliński

Bagażnik nowego Espace może się obecnie równać z Peugeotem 5008 (780-1940 l), do Skody Kodiaq jednak odrobinę mu brakuje (835-2065 l). Pokolenia chowane w prawdziwych vanach w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych pewnie pamiętają lepsze parametry bagażnika. Sięgając do historii vana Renault: Espace V mieścił 693-1994 l, a IV generacja, czyli ostatnia, w której dało się nie tylko złożyć, ale też wymontować fotele, maksymalnie 2860 l, a w wersji Grand nawet 3050 l.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/10] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe |

Wnętrze Espace'a robi dobre wrażenie. Renault zadbało o przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe. W wersji Esprit Alpine mają one bardziej sportowy charakter (czarna mikrofibra), a w Iconic – szlachetny (jasna skóra). Oświetlenie ambientowe może świecić w 48 kolorach, automatycznie dostosowywać barwę do pory dnia (np. chłodniejsze kolory rano, cieplejsze wieczorem) i zmieniać kolorystykę w 30-minutowych cyklach. Dość pomysłowe jest ukryte w konsoli na suficie lusterko pozwalające obserwować sytuację w drugim rzędzie siedzeń, a po ponownym kliknięciu – wysunąć schowek na okulary.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/3] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Błażej Buliński

Dużo światła do kabiny wpuszcza wielki dach panoramiczny, długi na 1,33 m i szeroki na 0,84 m. Nie ma on rolety, ale inżynierowie Renault wyposażyli go w specjalną powłokę, która odbija promienie UV i zapobiega nagrzewaniu wnętrza. Ciekawe czy to się rzeczywiście sprawdzi przy silnym słońcu.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/4] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe |

Kokpit jest identyczny jak w Australu. Kierowca ma przed sobą 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów, 12-calowy, pionowo ustawiony monitor infotainmentu oraz 9,3-calowy head-up. System multimedialny to znany już z Megane E-Tech i bazujący na Android Automotive OpenR Link z aplikacjami Google’a. Play Store oferuje obecnie ok. 30 aplikacji, ponadto jest jeszcze 11 dostępnych wyłącznie dla systemu Renault. Poza wbudowanymi mapami Google’a nawigować może też po raz pierwszy aplikacja Waze – wskazówki skrętów są wyświetlane na zegarach i head-upie.

W modelu Espace debiutują także aplikacje Amazon Music (Spotify oczywiście też jest dostępny) oraz L’Equipe, czyli największego francuskiego medium sportowego, ze specjalnie skrojonymi pod ekran auta treściami premium.

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/7] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe |

Odpowiedzialni w Renault za pokładową inforozrywkę są szczególnie dumni z aplikacji, które mają umilać rodzinną podróż przez wspólną zabawę. We współpracy z wytwórnią GameLoft powstał interaktywny quiz muzyczny (SongPop), który angażuje wszystkie osoby na pokładzie. Jest też aplikacja Karacal, która na podstawie geolokalizacji przybliża ciekawostki na temat mijanej okolicy (coś w rodzaju audioprzewodnika). To ma być jednak dopiero początek "in-car-gaming-experience". System nagłośnienia dostarcza już nie Bose jak dotychczas w Renault, a Harman Kardon. Zestaw składa się z 12 głośników.

Regularne zdalne aktualizacje systemu (tzw. OTA) mają spowodować, że będzie on zawsze oferował te same cyfrowe funkcje, co w autach dopiero opuszczających fabrykę. Hardware bazujący na czipie Qualcomm Snapdragon jest przygotowany na minimum dwie duże aktualizacje systemu operacyjnego. Pięcioletni transfer danych jest zawarty w cenie auta. W przyszłości Renault przewiduje też oferowanie aplikacji ułatwiających zarządzanie flotą czy umożliwiających transfer danych do ubezpieczyciela – czyli korzystanie z polis "pay-as-you-drive" (jeśli ktoś jeździ rzadko lub w tylko określone dni) bądź "pay-how-you-drive" (nagradza ostrożną i przepisową jazdę).

  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
  • Renault Espace 2023
[1/9] Renault Espace 2023 Źródło zdjęć: Materiały prasowe, Renault |

Nowe Renault Espace – kiedy w salonach?

W Polsce sprzedaż nowego Espace'a rozpocznie się w trzecim kwartale 2023 roku, a pierwsze egzemplarze dotrą do dilerów w październiku. W związku z tym jest jeszcze zbyt wcześnie by wyrokować o cenie. Jeśli jednak już teraz szukacie atrakcyjnie wycenionego, dużego SUV-a z Francji i nie zależy wam na najnowszych rozwiązaniach – sprawdźcie pożegnalną ofertę Koleosa. Ceny zaczynają się obecnie od 140 tys. zł i raczej są małe szanse, by Espace startował z równie niskiego pułapu.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach