Volkswagen zaskoczony. Rosjanie już się nawet nie kryją

Marka Jetta, należąca do chińskiej spółki joint venture FAW oraz Volkswagena, oficjalnie pojawiła się w Rosji – informuje "Rossijskaja Gazeta". Centrala w Wolfsburgu twierdzi, że jest to całkowita nieprawda.

Jetta VS5Jetta VS5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Mateusz Lubczański

Nowy importer nazywa się FAW-Europa Wschodnia, ma sieć 86 dilerów oraz znajduje się w 50 miastach w Rosji – donosi autostat.ru powołując się na "AutoBusinessReview". Jak informowaliśmy w kwietniu tego roku, koncern Volkswagen miał świadomość, że samochody spółek joint venture mogą wjeżdżać do Rosji "nieautoryzowanymi kanałami". Więcej o całym procederze przeczytacie w tekście poniżej.

Nieautoryzowane kanały oznaczały brak udziału oficjalnego importera. Auta trafiały do Rosji z Armenii, Białorusi, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Turkmenistanu, Tadżykistanu, Uzbekistanu, Chin, a także Finlandii. Skala tego zjawiska jest trudna do oszacowania, choć wiadomo powszechnie, że jest znacząca.

Wcześniej informowaliśmy, że w styczniu Nie Qiang, zastępca dyrektora generalnego FAW-Volkswagen ds. handlowych, ogłosił, że "za formalną zgodą obu akcjonariuszy, Jetta została upoważniona do eksportu nowych samochodów".

Jetta VS7
Jetta VS7 © Materiały prasowe | Volkswagen AG

Grupa FAW poinformowała serwis autonews.ru o braku obaw względem sankcji. Właścicielem praw jest bowiem strona chińska. "Mówimy o całkowicie niezależnej marce, produktów której nie można porównać z samochodami niemieckiego partnera".

Skontaktowałem się z przedstawicielem marki Volkswagen, by potwierdzić te informacje.

Doniesienia medialne nie mają podstaw i są po prostu fałszywe. Volkswagen przestrzega międzynarodowych przepisów i regulacji. Grupa Volkswagen China i spółki joint venture nie eksportują samochodów do Rosji. W tym kontekście kategorycznie wykluczamy możliwość wejścia Jetty na rynek rosyjski. Volkswagen Group China robi wszystko, co w jej mocy, aby zapobiec nieuprawnionemu handlowi.

Stanowisko koncernu Volkswagen

Marka Jetta powstała w 2019 roku, by sprzedawać tanie modele Volkswagena w Chinach. VW jako podmiot zagraniczny nie mógł produkować w Chinach, stąd więc spółka z chińskim FAW-em.

Przykładowy model Jetta VA3 jest zbliżony do Volkswagena Polo, ale ma tylko częściowo ocynkowane nadwozie. To produkt dopasowany do chińskiego klienta: nie ma podgrzewanych siedzeń w żadnej konfiguracji, nie składają się też oparcia tylnej kanapy. Utrudnieniem "szarych" Jett były nieprzetłumaczone systemy multimedialne. Pod maską mamy silnik z niemieckiej rodziny EA111.

Jak donosi lokalny serwis internetowy z rosyjskiego Czelabińska, oficjalne pojawienie się marki w Rosji jest formalnością. Dealerzy mają nie prowadzić agresywnej polityki ze względu na sankcje, mają też starać się unikać skojarzeń z Volkswagenem. O marce klienci mają dowiadywać się z poczty pantoflowej.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult