Warto dopłacić za system zapobiegający tylnym zderzeniom. Dane IIHS-u

"Elektronika nie powinna przeszkadzać kierowcy" - mawiają konserwatywni miłośnicy motoryzacji. "Chyba że kierowca robi coś głupiego" - dodają ci, którym sympatia dla zapachu benzyny nie przysłania zdrowego rozsądku. Potwierdzają to Amerykanie.

Lusterka nie zawsze wystarczają, a rachunek za błąd może być spory.Lusterka nie zawsze wystarczają, a rachunek za błąd może być spory.
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

W 2022 r. system zapobiegania zderzeniom czołowym stanie się w Europie obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów. A co z podobnym układem, ale działającym do tyłu? Unijne przepisy nie nakażą stosowania takich asystentów, ale według amerykańskiego IIHS-u warto dopłacić za takie wyposażenie. Być może nie uratuje to nikomu życia, ale taki wydatek należy rozpatrywać w kategorii inwestycji o pewnej stopie zwrotu.

Zajmująca się kwestiami bezpieczeństwa instytucja z USA sprawdziła dane o zdarzeniach drogowych aut Subaru z lat 2015-2018 oraz General Motors z lat 2014-2015. Ja się okazało, w przypadku egzemplarzy wyposażonych w system zapobiegania tylnym kolizjom stwierdzono o 10 proc. mniej zgłoszeń ubezpieczeniowych w ramach odpowiednika naszego AC oraz aż o 28 proc. mniej zgłoszeń dotyczących kolizji na wstecznym biegu w ramach odpowiednika polisy OC. Nie ma jednak co liczyć na znaczny wzrost bezpieczeństwa dla siebie i innych uczestników ruchu. Z wyliczeń IIHS-u wynika, że system ogranicza uszkodzenia ciała w wypadkach jedynie o 1,5 proc. Dla porównania system zapobiegania kolizjom czołowym poprawia tu sytuację aż o 24,4 proc.

Każdy wie, że przed rozpoczęciem manewru cofania należy dokładnie się rozejrzeć. Konia z rzędem jednak temu, kto przez lata jazdy samochodem choć raz nie użył wstecznego z nadmierną lekkomyślnością. Elektronika może być wtedy na wagę złota.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów