Łady już bez klimatyzacji. Rosjanie mają "resztki komponentów"

Ograniczony import i brak komponentów sprawiają, że topnieją zapasy aut u rosyjskich dealerów. Auta z klimatyzacją należą już do rzadkości. Tamtejszy rząd szuka alternatywnych sposobów na kryzys.

Łada niedawno wróciła do produkcji na rodzimym rynkuŁada niedawno wróciła do produkcji na rodzimym rynku
Źródło zdjęć: © licencja/GettyImages

Dealerzy Łady sprzedają ostatnie sztuki samochodów z klimatyzacją, a jednocześnie nie jest znany termin przybycia egzemplarzy, które mogłyby zasilić uszczuplone zapasy – podaje portal chita.ru.

Cięcia i zapasy

Przypomnijmy, że wraz z początkiem czerwca Łada wznowiła produkcję pierwszy raz od rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Aby wytwarzanie aut było możliwe, w większości modeli i wersji zrezygnowano z systemów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych czy właśnie klimatyzacji.

Rosyjskie źródła podają też, że aktualnie produkowane auta spełniają normy emisyjne Euro 2 (do tej pory były to znacznie bardziej restrykcyjne Euro 5). AvtoVAZ montuje raptem jedną wersję Łady Granty z klimatyzacją (Ładę Granta Drive Active Comfort'22) za 848 tys. tysięcy rubli, czyli ok. 67 tys. zł. Dealerskie place zasilają wciąż głównie przedwojenne zapasy.

Granta to nie ostatni model, w którym AvtoVAZ stara się montować klimatyzację. Producent planuje złożyć z resztek komponentów model Largus (bliźniak Dacii Logan MCV), ale szczytem możliwości ma być tylko 1800 sztuk. W czasach prosperity taka liczba znikała w ciągu dwóch tygodni – informuje chita.ru

U niektórych dealerów dostępny jest jeszcze terenowy UAZ-Patriot, a jego cena waha się w granicach 1,7-2 mln rubli (135-159 tys. zł).

Łada Granta
Łada Granta © mat. prasow

Co z zagranicą?

A co z producentami zagranicznymi? Sytuacja różni się w zależności od marki. Najbardziej aktywna wydają się być Kia, która ma dopuścić do sprzedaży - zmontowany jeszcze przed konfliktem rosyjsko-ukraińskim - nowy model Sportage, którego produkcja ruszyła w Kaliningradzie trzy dni przed rozpoczęciem wojny.

Bratni dla Kii Hyundai natomiast sięga po samochody z pozostałych zapasów. Egzemplarzy, w których znajdziemy klimatyzację, w zależności od dealera, jest kilkadziesiąt lub kilkanaście.

Francuzi z Renault sprzedają Logana z końca produkcji, za to Rosjanom łatwiej będzie kupić droższą jego wersję Stepway. Nie wydają się być przy tym zainteresowani większym i droższym Dusterem, którego zapasy prawie się nie kurczą.

Jeśli zaś popatrzymy na marki zależne od VAG, to Škoda praktycznie wyprzedała tam Octavię. Nieco lepiej sytuacja ma się w segmencie SUV-ów. W niedawnej wypowiedzi, przywołanej przez portal Wardsauto, rzecznik Audi Wolfgang Schmid podkreślał, że [w obliczu wojny - dop. red.] niemiecki producent pracuje nad wykorzystaniem potencjału rynkowego krajów poradzieckich.

Import równoległy i braterstwo

Wydolność rodzimej produkcji, a także importu aut do Rosji wydaje się być problematyczna. Szczególnie jeśli dodamy, że dostawa z Dalekiego Wschodu (oprócz śladowej ilości ze strony Koreańczyków) jest zasilana za pomocą tylko jednego importera - chińskiego Chery.

Niemniej rosyjski rząd szuka sposobów na zażegnanie kryzysu. Niecenioną pomocą dla wyporności rynku ma być legalizacja przez Moskwę tzw. importu równoległego, która da zielone światło na import aut oraz ich części zamiennych z innych krajów bez potrzeby uzyskiwania zgód.

Rosja wydaje się też nie obawiać pustki po dotychczasowych importerach, nawet jeśli ci nie zdecydowaliby się na powrót do Rosji. - Pomogą nam bratnie kraje i przyjazne firmy, które pojawią się w miejscach opuszczonych przez zachodnich producentów - mówi, cytowany przez moto.rp,pl rosyjski minister przemysłu i handlu oraz wicepremier Denis Manturow.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach