W 6,5 sekundy do setki – B&B Multivan 2.0 TSI Edition 25 Stufe 4 (2011)

Przyspieszenie do 100 km/h w 6,50 sekundy w samochodach sportowych nie jest czymś wyjątkowym, ale taki czas sprintu do setki w wykonaniu dużego vana, to zupełnie inna bajka. Auto o takich możliwościach przygotowała niemiecka firma B&B.

Obraz
Olgierd Lachowski

Na 25-lecie produkcji Transportera Volkswagen wypuścił krótką serię Multivana z oznaczeniem Edition 25. Poza zewnętrznymi zmianami w porównaniu ze zwykłym Multivanem, auto ma bardziej luksusowe wnętrze.

Obraz

Również jeśli chodzi o napęd, producent nie żałował lepszych rozwiązań. Auto jest napędzane 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem z turbosprężarką BorgWarner K03, który ma moc 204 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm przy już 1500 obr./min.

W aucie montowana jest dwusprzęgłowa, 7-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów, za pomocą której napęd przekazywany jest na wszystkie koła.

Seryjny samochód waży 2350 kg, ale dzięki mocnemu silnikowi i 4Motion (napęd na 4 koła) ten wielki van do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 8,70 s. Prędkość maksymalna wynosi równe 200 km/h.

Mające swoją siedzibę w Siegen-Birlenbach przedsiębiorstwo zatroszczyło się o to, żeby nawet tę specjalną edycję Volkswagena wyróżnić. Tuner proponuje przeróbki samochodu na 4 różnych poziomach.

W najniższym z zestawów (Stufe 1) inżynierowie podnoszą ciśnienie doładowania o ok. 0,2 bara. Dzięki temu moc jednostki napędowej wzrasta do 245 KM, a moment obrotowy do 400 Nm (przy 1800 obr./min). To sprawia, że prędkość wozu rośnie do 212 km/h. Taka przeróbka kosztuje 1198 euro.

Obraz

Dołożenie kolejnych 600 euro przełoży się na podniesienie ciśnienia doładowania o 0,25 bara, optymalizację elektroniki i przepływu powietrza. Moc maksymalna rośnie o kolejne 20 KM, a z kolei maksymalny moment obrotowy o 25 Nm. Szczytowa wartość momentu dostępna jest przy 1950 obr./min. Dzięki temu tuningowi auto jest o następne 4 km/h szybsze niż wóz przerobiony pakietem Stufe 1.

Żeby Multivan miał 295 KM mocy, klient musi zapłacić 7950 euro. Aby uzyskać tę moc, mechanicy dokonują wymiany turbosprężarki, a także regulacji układu wtryskowego i dolotowego. Do tego zmieniają seryjny „wydech” na sportowy układ wylotowy.

Po tych ulepszeniach moment obrotowy wynosi 460 Nm przy 2300 obr./min, a prędkość maksymalna 223 km/h.

Najwyższy zestaw (Stufe 4), w który właśnie „uzbrojono” prezentowany samochód sprawia, że Multivan Edtion 25 od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,50 s. W Stufe 4, poza wszystkimi zmianami wspomnianymi przy okazji pakietu trzeciego, tuner dokonuje montażu wydajnej międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego oraz modyfikacji układu chłodzenia silnika.

W ten sposób moc maksymalna jest windowana do 320 KM, zaś moment obrotowy do 495 Nm przy 2500 obr./min.

Multivan w najmocniejszej wersji rozpędza się do 228 km/h. Tuning jednostki napędowej nie jest tani, bo kosztuje 12 950 euro.

Na podkręcaniu silnika Niemcy jednak nie poprzestali. Zamiast seryjnego zawieszenia w podwoziu znajdują się sportowe elementy, wśród których są sztywniejsze sprężyny i amortyzatory z regulacją charakterystyki pracy. Cena tego zestawu to 1598 euro.

Osoby, które nie chcą wydawać takiej sumy, mogą nabyć same sprężyny w cenie 348 euro. Dzięki nim van będzie niższy o 40 mm.

Z kolei zwolennicy zaawansowanego tuningu podwozia mogą dokupić również sztywniejsze stabilizatory (za 498 euro).

Bezpieczne zatrzymywanie się z dużych prędkości zagwarantują hamulce z 6-tłoczkowymi zaciskami warte 3795 euro.

Obraz

Jedynym dostępnym ulepszeniem stylistycznym są felgi w rozmiarach od 18” do 20” (nie podano, jakie koła ma ten samochód). To na razie niewiele, ale B&B znane jest z tego, że skupia się na przeróbkach mechanicznych. Tym razem jednak tuner pracuje też nad pakietem spojlerów, których głównym zadaniem nie będzie poprawianie wyglądu wozu, a optymalizacja własności aerodynamicznych.

Dane techniczne


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 245 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 123,49 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 2):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 265 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 133,57 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 425 Nm przy 1950 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 3):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 295 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 148,69 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 460 Nm przy 2300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 4):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 320 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 161,29 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 495 Nm przy 2500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 18-20″
  • Koła tylne: 18-20″

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 2350 kg
  • Stosunek masy do mocy: 9,59 kg/KM (Stufe 1), 8,87 kg/KM (Stufe 2), 7,97 kg/KM (Stufe 3), 7,34 kg/KM (Stufe 4) (seryjny – 11,52 kg/KM)
  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,50 s (Stufe 4)
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h (Stufe 1)
  • Prędkość maksymalna: 216 km/h (Stufe 2)
  • Prędkość maksymalna: 223 km/h (Stufe 3)
  • Prędkość maksymalna: 228 km/h (Stufe 4)

Koszty:


  • Tuning silnika (Stufe 1): 1198 euro
  • Tuning silnika (Stufe 2): 1798 euro
  • Tuning silnika (Stufe 3): 7950 euro
  • Tuning silnika (Stufe 4): 12 950 euro
  • Komplet sprężyn: 348 euro
  • Stabilizator: 498 euro
  • Zawieszenie gwintowane: 1598 euro
  • Układ hamulcowy: 3795 euroblock position=\inside7707/block

Źródło: premiumautoshow

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik