VW Golf GTI kontra Hyundai i30 N: pojedynek legendy z debiutantem na Silesia Ringu

Sportowe dzieło Hyundaia ma szansę stać się czarnym koniem segmentu hot-hatchów. W pierwszych testach zrobił na nas tak dobre wrażenie, że postawiliśmy je zestawić z domyślnym wyborem w tej klasie: nieśmiertelnym Golfem GTI. Zobaczmy, jak egzotyczna nowość wypadła na tle rozwijanej od czterdziestu lat ikony.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © fot. Filip Blank
Mateusz Żuchowski

Zobacz test wideo:

Hyundai nie był do tej pory marką, która w jakikolwiek sposób kojarzyłaby się z charyzmatycznym, wyjątkowym gangiem hot-hatchów, ale wystarczył tylko jeden model, by koreański gigant od razu przebił się do samej elity. Nowy i30 N wzbudza posłuch ulicy nie tylko swoim agresywnym projektem i danymi technicznymi (w prezentowanej wersji N Performance 275 KM i 353 Nm), ale i samym prowadzeniem.

W pierwszych testach, które przeprowadziliśmy na torach w Korei i Włoszech oraz już na polskich drogach, ekstremalna wersja i30 przypadła do gustu całej naszej redakcji jako konstrukcja wykazująca nie tylko bardzo solidne osiągi, ale i polot w ustawieniu układu przeniesienia napędu i zawieszenia. By osiągnąć taki efekt, Koreańczycy wykradli z BMW uznanego inżyniera Alberta Biermanna, który rozwijał pierwszy sportowy model Hyundaia z prawdziwego zdarzenia w powstałym specjalnie w tym celu ośrodku na Nordschleife.

Przed Hyundaiem dalej jednak długa droga, by wykroić swój kawałek tortu z tego lukratywnego segmentu. Klienci kierują się w nim w końcu nie tylko osiągami, ale i legendą, a nikt nie zbudował jej lepiej niż Volkswagen Golf GTI. Rozwijany od ponad czterdziestu lat model jest już instytucją samą w sobie i synonimem hot-hatcha. W ostatnim czasie przeszedł kolejną aktualizację, w ramach której odświeżono jego wygląd i wyposażenie. Polski cennik został ograniczony wyłącznie do 245-konnej wersji Performance, bardzo bliskiej do i30 N pod względem wymiarów, ceny i osiągów.

By poznać prawdziwą wartość tej dwójki, zabraliśmy je aż na Śląsk, gdzie od niedawna funkcjonuje zupełnie nowy Silesia Ring. To obiekt, który także z miejsca dołączył do samej czołówki torów wyścigowych nie tylko w Polsce, ale i całej tej części Europy. Z szeroką nitką o długości 3636 metrów (najdłuższa prosta aż 730 metrów), nowoczesną infrastrukturą i dogodną lokalizacją niedaleko autostrady, stanowi on świetną destynację nie tylko dla wyścigów o międzynarodowej randze, ale i wszelkich szkoleń, eventów i track dayów. Więcej informacji na stronie SilesiaRing.pl

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów