Volvo XC90 PUV Concept - dwadzieścia lat temu Szwedzi potrafili zaszaleć

Dziś elektryfikacja jest absolutnym priorytetem Volvo. Dwie dekady temu było zupełnie inaczej. Marka, która wyróżniała się bezpieczeństwem i solidnością, potrafiła czasem "odpiąć wrotki."

Volvo XC90 PUV ConceptVolvo XC90 PUV Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Przykładem jest XC90 PUV Concept - jeden z pierwszych naprawdę mocnych SUV-ów na świecie. Auto zadebiutowało w 2004 roku na targach tuningowych SEMA z nadzieją, że przyciągnie uwagę tych, którzy dotychczas nie interesowali się Volvo. Pomysł na tego potwora zrodził się w głowie samego prezesa amerykańskiego oddziału, którym był wówczas Vic Doolan.

"To był tak fajny projekt, że musieliśmy go zrealizować. Ostateczne Volvo, które ma w sobie wszystko, z czego słynie Volvo, dodając wygląd i osiągi egzotycznego samochodu" - stwierdził Doolan w jednym z późniejszych wywiadów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC40 P8 Recharge: pierwszy test pierwszego elektryka Szwedów

Wystarczy rzut oka na zdjęcia, by w pełni się z nim zgodzić. Mocno poszerzone nadwozie, 20-calowe felgi czy pokaźne wloty powietrza zdecydowanie przykuwały uwagę. Co więcej, nie były wyłącznie pokazówką, bo napęd zdecydowanie nadążał za wyglądem.

Volvo XC90 PUV Concept
Volvo XC90 PUV Concept © Materiały prasowe

Pod maskę XC90 PUV Concept wsadzono bowiem 4,4-litrowe V8 Yamahy będące wówczas flagowym silnikiem w gamie Volvo. Jednostkę doposażono jednak w kompresor, dzięki czemu moc wzrosła do szalonych 650 KM. Napęd trafiał na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Geartronic, a elektroniczny system rozdziału momentu obrotowego zapewniał właściwą trakcję w każdych warunkach.

Wielki i mocny SUV wymagał też wydajnych hamulców - z przodu zamontowano więc 15-calowe tarcze z 8-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu z kolei zagościły 13-calówki i 4-tłoczkowe zaciski.

Szkoda, że koncept nie przerodził się w wersję produkcyjną. Wówczas nikt jeszcze nie był w stanie przewidzieć, że potężne SUV-y będą tak bardzo rozchwytywane.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach