WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Czy tak wygląda przyszłość motoryzacji? Gazeta w drodze do pracy? Każdy, kto codziennie stoi w korku, z pewnością to doceni.

Volvo odda w ręce chińskich kierowców 100 autonomicznych samochodów

Mariusz Zmysłowski

Volvo przedstawiło zapowiedź bardzo odważnego planu rozwoju samochodów autonomicznych. Szwedzki producent planuje dać do codziennego użytku chińskim kierowcom 100 takich aut.

Jak podaje Volvo, nowy projekt, który jest obecnie na etapie przygotowania, będzie najbardziej zaawansowanym, eksperymentalnym programem testowym dla samochodów autonomicznych w Chinach. Badania odbędą się w normalnych warunkach drogowych, więc szwedzkie pojazdy zostaną wystawione na niełatwą próbę.

Obecnie Volvo jest na etapie poszukiwania miast, które byłyby zainteresowane współpracą przy rozwoju samochodów autonomicznych. Zaangażowanie ze strony władz wymaga jednak nie tylko samych chęci, ale i stosownych pozwoleń i przygotowania infrastruktury.

Volvo, które już od dawna kojarzone jest z bezpieczeństwem, planuje prowadzić rozwój programu autonomizacji pojazdów właśnie między innymi ze względu na zredukowanie liczby wypadków. Tu warto przypomnieć, że Szwedzi mają bardzo ambitne plany. Chcą oni ograniczenia liczby wypadków, w których pasażer lub kierowca auta ich marki ucierpi w znacznym stopniu lub zginie do... zera. Nie tylko sama, okrągła cyfra będzie tu niełatwa do zrealizowania. Tempo, jakie Volvo sobie narzuciło jest imponujące. Plan ma zostać zrealizowany do 2020 roku.

W systemie Volvo IntelliSafe wystarczy pociągnąć za dwie manetki za kierownicą, by oddać prowadzenie autu.
W systemie Volvo IntelliSafe wystarczy pociągnąć za dwie manetki za kierownicą, by oddać prowadzenie autu.

Dyrektor Volvo Håkan Samuelsson powiedział na seminarium w Pekinie, że im wcześniej na drogi wprowadzimy samochody autonomiczne, tym lepiej dla bezpieczeństwa. Szwedzi przytaczają tu bardzo często podawane statystyki - aż 90 proc. wypadków samochodowych powodowanych jest przez błąd ludzki. W tych danych jest jednak pewien haczyk, o którym wszyscy zdają się zapominać.

Na razie statystyki są tak niekorzystne na rzecz czynnika ludzkiego, ponieważ samochody nie odpowiadają bezpośrednio za samą jazdę. Zatem jeśli dochodzi do wypadku z winy mechaniki czy systemów pojazdu, jest to kwestia awarii jakiegoś podzespołu. Statystyki mogą się drastycznie zmienić, jeśli oddamy prowadzenie samochodu w jego własne, elektroniczne ręce.

Gdy systemy autonomiczne zostaną wystawione masowo na próbę, może się okazać, że maszyna wcale nie jest tak doskonała. Przede wszystkim - nie jest inteligentna. Chociaż producenci karmią nas nazwami systemów, mieniącymi się jako inteligentne, czy mowa o światłach, czy o tempomatach, w rzeczywistości pasuje tu jedynie określenie zaawansowane. Z inteligencją nie mają one jednak nic wspólnego.

Mimo to wygląda na to, że wkrótce będziemy skazani na łaskę komputerów. Pozostaje mieć nadzieję, że chociaż maszyny sportowe będą trwać jako ostoja normalnego automobilizmu.

Ostatni kiedykolwiek wybudowany samochód będzie autem sportowym.

Ferry Porsche

Samochody autonomiczne Volvo - zdjęcia

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/8] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej