Przestronny samochód z kontrowersyjnym wnętrzem. Elektroniczne zegary nikogo już nie dziwią. Morze plastiku "piano black" niektórych może jednak zniechęcić © Volkswagen

Volkswagen Golf Variant 8. generacji już bez tajemnic. Jest też odmiana Alltrack

Tomasz Budzik

Po debiucie odmiany GTI Niemcy pokazali kolejne wariacje na temat Golfa 8. generacji. Do rąk klientów trafi przestronne kombi oraz auto przygotowane na konfrontację z szutrowymi drogami i urlopowymi wyzwaniami.

Variant, czyli dużo miejsca

Od wielu lat kolejne wcielenia Volkswagena Golfa są dla wielu Europejczyków odniesieniem w ocenie samochodów kompaktowych. Ósma generacja tego modelu zadebiutowała w drugiej połowie 2019 r. i jest już dość dobrze znana klientom. Nie każdemu jednak odpowiadają możliwości przewozowe klasycznego kompaktu. Z myślą o nich Niemcy przygotowali wersję Variant. I mają się czym pochwalić.

Samochód mierzy aż 463,3 cm, czyli jest dłuższy niemal o 35 cm od zwykłej wersji. Rozstaw osi wyniósł 268,6 cm, czyli o 6,7 cm więcej niż w przypadku Golfa w wersji hatchback. Dzięki tym zabiegom możliwe było znaczne zwiększeni przestrzeni za oparciami tylnej kanapy bez ograbiania z miejsca zasiadającej na niej osób. W gruncie rzeczy pasażerowie tylnego rzędu w Golfie Variant mają na nogi 94,1 cm, a więc o 3,8 cm więcej niż w zwykłej odmianie. Do tego bagażnik Volkswagena Golfa Varianta w podstawowej konfiguracji mieści aż 611 l. To niewielka różnica względem oferowanego przez spokrewnioną z Golfem Skodę Octavię Combi zasobu 640 l.

Bagażnik jest nie tylko duży, ale też geometrycznie ukształtowany i ergonomiczny
Bagażnik jest nie tylko duży, ale też geometrycznie ukształtowany i ergonomiczny © Volkswagen

Po złożeniu kanapy Golfem w wersji Variant przewieziemy 1642 l bagażu. Nie zapomniano o praktycznych rozwiązaniach. W bagażniku znajdziemy zaczepy do przymocowania cięższego bagażu i haki, które na co dzień przydadzą się, by zapewnić zakupom bezpieczeństwo w drodze pomiędzy sklepem a domem, a jeśli mamy ręce pełne toreb, klapę otworzymy ruchem stopy. Wnętrze bagażnika można też wzbogacić o gniazdo 12 lub 230 V. Można też zdecydować się na elektrycznie składany hak – jeśli zamierzamy wybierać się w drogę z większą liczbą rowerów czy przyczepą. Z tyłu oparć przednich foteli umieszczono kieszenie, które pasażerowie kanapy mogą wykorzystać do umieszczenia w nich telefonów.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/10] Źródło zdjęć: |

Alltrack, czyli przygoda

SUV-y i crossovery są obecnie siłą napędową wielu producentów aut. Nie każdemu kierowcy w smak jest jednak wysoka pozycja za kierownicą i charakterystyka prowadzenia się takiego auta na asfalcie. Z myślą o nich powstał Golf Alltrack.

Samochód standardowo wyposażony jest w napęd na cztery koła, a jego prześwit został podniesiony, by sprostać np. szutrowym drogom z koleinami. Auto wyróżnia się wyglądem. Zderzaki zostały u dołu wykończone czarnymi elementami. Dzięki temu przydrożne zarośla nie pozostawią po sobie trwałego śladu na lakierze. Samochód wyposażony jest w system XDS, czyli elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. To z pewnością pomoże podczas ruszania na śliskim terenie i jazdy na pokrytych śniegiem drogach.

Golf Alltrack to dobry kompan dla tych, którzy lubią wyjeżdżać z miasta - także z obciążeniem. Waga przyczepy, którą można ciągnąć tym wariantem niemieckiego kompaktu, zależy od wyboru silnika. Maksymalnie wynosi ona 2 tony.

Technologia górą

Volkswagen przyzwyczaił nas do bardzo zachowawczego wprowadzania nowości. Tym razem jest jednak inaczej. Golf 8. generacji standardowo wyposażony jest w szereg systemów bezpieczeństwa, wśród których znajdziemy m.in. układ zapobiegający zderzeniom czołowym, wykrywający pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania pojazdu w pasie ruchu pieszych i rowerzystów czy moduł komunikacji pomiędzy samochodem a infrastrukturą (Car to X).

Co ważne, niektóre funkcje występujące w cenniku jako dodatkowe opcje, będzie można dokupić już po skonfigurowaniu i odebraniu samochodu. Do ich "odblokowania" wystarczy wówczas zmiana oprogramowania sterującego pracą samochodu.

Niemiecki producent zapewnia też o dbałości o ekologię. Znajdujące się w ofercie diesle zostały wyposażone w dwa katalizatory SCR, by skuteczniej eliminować ze spalin tlenki azotu. Natomiast wszystkie benzynowe silniki sparowane z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów otrzymały układ mil hybrid z instalacją operującą przy napięciu 48 V.

Ceny Volkswagena Golfa Varianta i Alltracka poznamy na przełomie września i października 2020 r. Wtedy również możliwe stanie się składanie zamówień na te samochody. Do pierwszych klientów w Polsce mają one trafić na początku 2021 r.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/9] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.