Używany Volkswagen Golf III - typowe awarie i problemy

Najchętniej kupowanymi używanymi kompaktami z lat 90. w Polsce do niedawna były nie tylko Honda Civic V i Ford Escort V, ale też dobrze wszystkim znany Volkswagen Golf III. Jeszcze kilkanaście lat temu tymi niemieckimi autami jeździli głównie ludzie w wieku emerytalnym, a od pierwszego większego importu pojazdów z Zachodu jak na ironię przesiedli się do nich świeżo upieczeni młodzi kierowcy.

Volkswagen Golf IIIVolkswagen Golf III
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / VW
Artur Kuśmierzak

W 1991 roku w salonach pojawiły się pierwsze egzemplarze Volkswagena Golfa III generacji. Dwa lata po premierze w ofercie silnikowej znalazł się jeden z pierwszych motorów z rodziny TDI, wtedy też do produkcji trafiły odmiany kombi oraz kabriolet. W 1995 roku pod maską Golfa zagościła kolejna jednostka wysokoprężna SDI. W 1997 roku fabryki w Niemczech, Belgii i Brazylii opuściły ostatnie hatchbacki, a dwa lata później z produkcji wycofano także kombi. Kabriolet w 1998 roku przeszedł modernizację, która upodobniła go do Golfa IV generacji i od tego czasu był nadal wytwarzany aż do 2003 roku.

Silniki

  • R4 1,4 (60 KM)
  • R4 1,6 (75- 101 KM)
  • R4 1,8 (75- 90 KM)
  • R4 2,0 (115 KM)
  • R4 2,0 (150 KM) wersja GTI
  • VR6 2,8 (174 KM)
  • VR6 2,9 (190 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 D (64 KM)
  • R4 1,9 SDI (64 KM)
  • R4 1,9 TD (75 KM)
  • R4 1,9 TDI (90- 110 KM)

Dane techniczne

W Volkswagenie Golfie III mamy do dyspozycji albo napęd na oś przednią albo napęd na 4 koła, który może być przekazywany za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej, bądź 4- stopniowego automatu. W najmocniejszych wersjach znajdziemy też system EDS, czyli elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego.

Awaryjność

Jako, że Volkswagen Golf III generacji nie należy już do aut najmłodszych kupienie zadbanego egzemplarza będzie niezwykle trudne, alista usterek występujących w tym modelu jest naprawdę długa. Uszkodzeniu ulega przed wszystkim mocowanie pompy wspomagania układu kierowniczego, awaryjna jest też sama przekładnia, która często może mieć luzy.

Pompa wody również nie należy do trwałych elementów. Zaraz po zakupie tego modelu najprawdopodobniej będziemy musieli wymienić koło pasowe wału korbowego, a niekiedy i alternator. Radzę też sprawdzić stan przewodów hamulcowych, które lubią przeciekać zwłaszcza te z tyłu. Zaglądając pod spód auta warto zwrócić uwagę na wycieki oleju i płynu chłodniczego, na które Golf III jest niezwykle podatny.

VW Golf III
VW Golf III © mat. prasowe / VW

Często spotykaną usterką jest też uszkodzenie przekaźnika pompy paliwa. Kompaktowy Volkswagen to jedno z najbardziej podanych na korozję aut wyprodukowanych w tamtych latach, rdza pojawia się tu przede wszystkim na tylnej klapie bagażnika, na podłodze oraz progach. Ponadto uciążliwe kłopoty mogą sprawiać: termostat, centralny zamek, szyberdach oraz rozłączająca się kostka stacyjki. Problemy pojawiają się też w związku z niewłaściwym działaniem silniczka krokowego biegu jałowego.

Naszym zdaniem

Volkswagen Golf III generacji to dość ryzykowana propozycja zważywszy na fakt, że większość używanych egzemplarzy jest już kompletnie wyeksploatowana lub brała udział w poważnym wypadku. O ile po jego zakupie będziemy musieli uporać się z dość dużą ilością usterek, to ceny części i napraw na pewno nie będą wysokie.

Mocną stroną Golfa III jest jego wysoka popularność, niska cena i niewielka utrata wartości, dzięki czemu łatwo go będzie odsprzedać po kilku latach użytkowania. Najtańsze i zdecydowanie najbardziej ryzykowne egzemplarze kupimy za około 2000 zł, najdroższe o wiele bardziej zadbane mogą kosztować nawet ponad 9 000 zł.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik