Produkcja aut w Europie staje przez pandemię koronawirusa. Kolejni producenci zamykają fabryki

Z każdym dniem przybywa europejskich zakładów produkcyjnych, które zdecydowały się zawiesić działalność z powodu rozprzestrzeniającego się koronawirusa SARS-Cov-2. Do FCA, Ferrari, Lamborghini, Audi, Renault i grupy PSA dołączają kolejni gracze. Niektórzy bardzo niechętnie - Daimler w Hiszpanii zamknął fabrykę dopiero po buncie pracowników.

Fabryka Volkswagena we Wrześni także wstrzymuje produkcję.Fabryka Volkswagena we Wrześni także wstrzymuje produkcję.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Bezpośrednie zagrożenie rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa lub jego pośrednie skutki w postaci opóźnień w dostawach sukcesywnie przyczyniają się do wstrzymywania produkcji w europejskich fabrykach.

W pierwszej kolejności swoje zakłady zaczęli zamykać Włosi, wysyłając do domów pracowników Fiata, Ferrari i Lamborghini. Potem dołączyły do nich hiszpańskie fabryki Forda, Nissana i Seata, a na początku trzeciego tygodnia marca przerwę w produkcji ogłosiło również Renault, Audi oraz PSA wliczając w to fabrykę Opla w Gliwicach. Zakłady Fiata w Tychach także stanęły do odwołania. Teraz do tego naprawdę licznego grona dołączają kolejni europejscy giganci.

Koncern Volkswagena

Szef Volkswagena, Herbert Diess, w opublikowanym 17 marca komunikacie prasowym informuje, że fabryki w hiszpańskiej Pampelunie, portugalskim Setubal, słowackiej Bratysławie oraz w Polsce - Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni - wstrzymają działalność nie później niż od soboty 21 marca. Pozostałe placówki dołączą do tego grona najprawdopodobniej nie później niż za 2 tygodnie.

Marki wchodzące w skład koncernu dostały wolną rękę w podejmowaniu decyzji. Seat, podobnie jak Lamborghini, na chwilę obecną zamknął już wszystkie swoje fabryki. Škoda informuje natomiast o planach wstrzymania całej czeskiej produkcji od dziś (środa 18 marca 2020 roku).

Z kolei Audi popracuje jeszcze przez kilka dni, by najpóźniej w najbliższy poniedziałek zamknąć niemieckie zakłady w Ingolstadt i Neckarsulm, a także fabrykę w Brukseli i węgierskim Gyor.

Ford

Dotychczas Ford ograniczał wstrzymanie produkcji jedynie do zakładu w hiszpańskiej Walencji, w którym 3 pracowników zaraziło się koronawirusem. Ostatecznie podjęto jednak decyzję o całkowitym wstrzymaniu większości europejskiej produkcji marki.

Od 19 marca do nieczynnej już fabryki w Walencji dołączą zakłady w Niemczech - Saarlouis i Kolonia oraz rumuńska fabryka w miejscowości Craiova. Otwarte pozostaną natomiast placówki w Wielkiej Brytanii i Turcji.

Nissan

Do hiszpańskich fabryk Nissana zamkniętych wcześniej dołączają zakłady w brytyjskim Sunderland. Wstępnie przerwa ma potrwać do 27 marca 2020 roku i z pewnością odbije się na tamtejszej gospodarce. Fabryka w Sunderland jest bowiem największą tego typu placówką na Wyspach, produkującą 350 tys. aut rocznie.

Volvo

Volvo zdecydowało się wstrzymać produkcję w zakładach w belgijskim Ghent od 17 marca do odwołania. Powstają tam modele XC40 oraz V60 - obydwa cieszą się dużą popularnością. Warto zauważyć, że szwedzkie fabryki w Torslanda, Skovde i Olofstrom na razie pracują bez zakłóceń.

Daimler

Niemiecki koncern ograniczył się do niezbyt szczegółowych komunikatów informujących o zawieszeniu większości europejskiej produkcji. Na szczególną uwagę zasługuje jednak sytuacja w hiszpańskiej fabryce w Gasteiz, skąd wyjeżdżają pojazdy dostawcze tej marki. Początkowo tamtejszy zarząd pomimo gwałtownego przyrostu zarażeń koronawirusem w Hiszpanii nie przewidywał żadnych przestojów.

Pracownicy skarżyli się jednak na niebezpieczne warunki pracy - m.in. brak odpowiedniej liczby maseczek czy niewystarczający odstęp pomiędzy poszczególnymi stanowiskami produkcyjnymi. Co więcej, u jednego z zatrudnionych stwierdzono obecność koronawirusa, a 23 poddano kwarantannie.

Ostatecznie doszło do buntu. Po trudnych rozmowach związków zawodowych z zarządem ostatecznie zapadła decyzja o zamknięciu fabryki. Na razie - podobnie jak w przypadku innych zakładów - na dwa tygodnie, ale sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie.

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić