Volkswagen DSG/Audi S-Tronic - budowa i zasady działania skrzyni biegów

Skrzynia DSG (Direkt-Schalt-Getriebe/Direct-Shift Gearbox) to najbardziej spopularyzowana konstrukcja dwusprzęgłowa. Opracowana przy współpracy z BorgWarner – stosowana w produktach grupy VAG (Volkswagen, Audi, Seat czy Skoda).

Dwusprzęgłowa skrzynia DSGDwusprzęgłowa skrzynia DSG
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Rafał Warecki

Pierwszą skrzynię  DSG w produkowanym seryjnie samochodzie zastosowano w 2003 roku. Sześciobiegowa DQ250 w układzie poprzecznym współpracowała z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3189 cm³ (Volkswagen Golf IV R32). Moment obrotowy przekazywany był na wszystkie koła poprzez układ 4Motion, przekładnię przystosowano do przeniesienia maksymalnie 350 Nm.

Skrzynia biegów DSG
Skrzynia biegów DSG © fot. mat. prasowe/VW

Konstrukcja skrzyń DSG cechuje się standardowym rozwiązaniem dwóch koncentrycznych sprzęgieł i wałków obsługujących poszczególne bieg. Docisk tarcz w przypadku sprzęgieł mokrych realizowany jest poprzez zestaw sprężyn, rozłączanie odbywa się poprzez układ hydrauliczny.

Przepływ momentu w skrzyni DSG
Przepływ momentu w skrzyni DSG © fot. mat. prasowe/VW

W 2008 roku za sprawą jednotarczowych sprzęgieł suchych dostarczonych przez firmę LuK pojawił się siedmiobiegowy model DQ200 przeznaczony do samochodów wyłącznie z przednim napędem o momencie obrotowym nieprzekraczającym 250 Nm. Ograniczenie funkcji układu hydraulicznego pozwoliło na podniesienie sprawności ogólnej przekładni i zmniejszenie masy (pojemność obiegu olejowego spadła z 7,0 do 1,7 litra). Według Volkswagena całkowita zmiana przełożenia na mniejsze (wyższy bieg) trwa od 300 do 400 milisekund, redukcja około 600 milisekund. Przy czym sam czas przełączania sprzęgieł to zaledwie 8 milisekund.

Skrzynia DSG - schemat
Skrzynia DSG - schemat © fot. mat. prasowe

Sprzęgło odpowiadające za przekazanie napędu na wałek wewnętrzny (pełny) odpowiada za biegi nieparzyste, drugie sprzężone jest z wałkiem zewnętrznym (drążonym) i obsługuje biegi parzyste oraz wsteczny. Sterowanie pracą sprzęgieł odbywa się w sposób elektrohydrauliczny, a sygnały w trybie sekwencyjnej zmiana biegów mogą być wysyłane poprzez ruch dźwigni lub opcjonalnych łopatek za kierownicą. Volkswagen zapewnia, że skrzynie DSG gwarantują od 10 do 15 proc. mniejsze zużycie paliwa.

Skrzynia DSG
Skrzynia DSG © fot. mat. prasowe/Audi

Audi stosuje skrzynie dwusprzęgłowe w samochodach z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i nazywa je S-Tronic. Subtelna różnica występuje także w budowie sprzęgieł pracujących w kąpieli olejowej, które cechują się większą ilością płytek ciernych. Rozwiązanie to wraz z podwójnym obiegiem hydraulicznym (jeden odpowiedzialny za obsługę sprzęgieł, drugi za zapewnienie odpowiednich warunków pracy kół zębatych) pozwoliło także podnieść maksymalny przenoszony moment obrotowy do 600 Nm przy zachowaniu masy własnej na poziomie 141,5 kg (DQ250 – 93 kg, DQ200 – 70 kg).

VW DSG (Direct Shift Gearbox) www.audi-a1.org

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery