Używany Chrysler PT Cruiser w pigułce. Auto za grosze, które szokuje wyglądem

Są tanie jak barszcz, wybór aut dość duży, a przestrzeni w nich jest całkiem sporo. Do tego dodajmy nietuzinkowy wygląd, który jednym się spodoba, innych jednak odpycha. Jeśli szukasz czegoś ciekawszego niż 20-letni golf i astra, to Chrysler PT Cruiser może być tym czymś, o czym nawet nie pomyślałeś.

Nawet dziś Chrysler PT Cruiser bardziej przypomina koncept, niż auto produkcyjne.Nawet dziś Chrysler PT Cruiser bardziej przypomina koncept, niż auto produkcyjne.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Chrysler
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2000-2010

Ceny rynkowe: od 4 tys. zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback i kabriolet

Pojemność bagażnika: 520 l

Silniki benzynowe w Chryslerze PT Cruiserze:

  • 1.6 (116 KM)
  • 2.0 (141 KM)
  • 2.4 (143 KM)
  • 2.4 turbo (223 KM)

Silniki Diesla w Chryslerze PT Cruiserze:

  • 2.2 CRD (121 i 150 KM)

Chrysler PT Cruiser to dość niecodzienne auto, które można klasyfikować zarówno jako kompaktowego hatchbacka, jak i minivana. Pojemne nadwozie o stylistyce nawiązującej do hot rodów ma swoje zalety praktyczne, a wnętrze zostało zaprojektowane typowo po amerykańsku. Jest wykonane z brzydkich materiałów, ale przemyślane.

Samochód jest przestronny, zmieści pięć osób, a wiele - nawet najstarszych - egzemplarzy ma zaczepy Isofix. Kanapę można dzielić w proporcji 1/3-2/3, a nawet złożyć i wyjąć. Dzięki dużemu nadwoziu, po takim zabiegu PT Cruiser zmienia się w małe auto dostawcze. Bagażnik w standardowym ustawieniu jest ogromny (520 l), a tylna półka może być traktowana jak stolik. Gorzej z wykonaniem – sporo trzeszczy i odpada. Po liftingu jest, niestety, gorzej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Nadwozie trudno utrzymać w dobrej kondycji, ponieważ ma dość delikatną powłokę lakierniczą. Jeśli ta zostanie uszkodzona, szybko rdzewieje. Na szczęście podłoga znacznie mniej, choć przy zakupie warto się skupić na tym obszarze.

Prosta i tania w serwisowaniu jest konstrukcja zawieszenia. Z przodu tradycyjny MacPherson, z tyłu oś sztywna wleczona dwoma wahaczami. Zestrojenie jest w miarę dostosowane do gustów europejskich.

Silniki benzynowe 2.0 i 2.4 pochodzą z koncernu Chryslera. Mają wystarczającą moc i typowo amerykańskie spalanie. Poniżej 10 l/100 km mało kto potrafi zejść. Wersja 2.4 z automatem spokojnie spali 15 l/100 km. Szukając oszczędności, nie warto kusić się na dość kłopotliwą jednostkę 1.6. Lepiej zagazować większe silniki lub wybrać diesla.

Kanapę można wyjąć i zamienić PT Cruisera w małą furgonetkę
Kanapę można wyjąć i zamienić PT Cruisera w małą furgonetkę © fot. mat. prasowe / Chrysler

Ten o oznaczeniu 2.2 CRD pochodzi od Mercedesa i to nie osobowego, lecz Vito. Konstrukcja użytkowa ma ogromną wytrzymałość, ale niską kulturę pracy. W zamian daje dobre osiągi. Oczywiście -

jak przystało na nowoczesnego diesla z systemem Common Rail - może on generować koszty. Przyczyną są awarie wtryskiwaczy, pompy paliwa, turbosprężarki czy koła dwumasowego. Nie mniej jednak jest to najlepszy wybór - choćby dlatego, że nie zabraknie do niego części, a te dobierze każdy mechanik.

Warto jeszcze na koniec dodać, że PT Cruiser występuje także w wersji 2-drzwiowej jako kabriolet. Jest o tyle interesujący, że zapewnia przestrzeń większą niż spore grono konkurentów kompaktowych. Napędzają go wyłącznie silniki benzynowe o pojemności 2,4 l.

Dla szukających jeszcze większej oryginalności przygotowano kabrioleta
Dla szukających jeszcze większej oryginalności przygotowano kabrioleta © fot. mat. prasowe / Chrysler

Jeśli macie obawy o serwis i części do tego samochodu, to niesłusznie. Wszystko można kupić - jeśli nie nowe, to używane. Podstawowy serwis nie różni się od innych samochodów europejskich, a awaryjność dotyczy głównie obszaru elektryki – jak na chryslera przystało. Nagminnie psuje się przełącznik zespolony pod kierownicą.

Typowe usterki w Chryslerze PT Cruiserze:

  • usterki elektryki (przełącznik zespolony, oświetlenie, wentylacja)
  • szybko zużywające się elementy zawieszenia
  • awarie wspomagania kierownicy
  • awarie osprzętu diesli (typowe dla tego typu silników)

Czego szukać: samochodów w jak najlepszej kondycji.

Czego unikać: samochodów z usterkami, które - zdaniem sprzedającego - "łatwo usunąć".

Optymalna kwota na zakup: ok. 10 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach