Używane Volvo V70/XC70 III - typowe awarie i problemy

Jak bezpieczne i luksusowe kombi to tylko Volvo. Tak było dobrych kilka dekad temu, ale obecnie V70/XC70 nie ma łatwo w segmencie E, gdzie zewsząd czają się Niemcy. Samochód nigdy nie cieszył się w Polsce taką popularnością jak choćby Audi A6 Avant czy BMW Serii 5 Touring, ale zawsze trafiał do określonej grupy klientów.

Volvo V70/XC70 IIIVolvo V70/XC70 III
Źródło zdjęć: © fot. Autokult
Artur Kuśmierzak

Używane Volvo V70/XC70 III – historia modelu

Druga generacja Volvo V70/XC70 zadebiutowała na rynku w 2007 roku, samochód skonstruowano w oparciu o płytę podłogową EUCD, tą samą którą wykorzystano w Fordzie Mondeo Mk IV i w Volvo S80 II.

W kombi zaadoptowano jeszcze wiele innych elementów ze szwedzkiego sedana, w tym między innymi: silniki, skrzynie biegów, fotele, deskę rozdzielczą.

Volvo V70/XC70 III
Volvo V70/XC70 III © fot. Autokult

W 2009 roku wprowadzono kilka roszad w gamie silników zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Trzy lata później auto otrzymało zupełnie nowy system nawigacji – zrezygnowano wówczas z wysuwanego z deski rozdzielczej ekranu na rzecz umieszczonego na stałe.

Wtedy też wzmocniono jednostki wysokoprężne, a w wyposażeniu pojawiło się kilka nowych systemów bezpieczeństwa z modelu XC60, w tym między innymi City Safety, którego działanie możecie obejrzeć na filmie poniżej.

W 2013 roku Volvo ujawniło kolejne modyfikacje V70/XC70 na rok modelowy 2014. W nowym aucie przede wszystkim przeprojektowano pas przedni (atrapę chłodnicy, zderzak i lampy świateł przeciwmgielnych).

W tylnej części nadwozia pojawiło się kilka chromowanych ozdobników, a oprócz tego wprowadzono też kilka drobnych zmian we wnętrzu.

Używane Volvo V70/XC70 III – silniki

Benzynowe:

  • R4 1,6 Turbo (180 KM) T4
  • R4 2,0 (145 KM) 2.0
  • R4 2,0 Turbo (203-240 KM) 2.0T i T5
  • R5 2,5 Turbo (200-231 KM) 2.5T
  • R6 3,0 Turbo (285-304 KM) T6
  • R6 3,2 (238-243 KM) 3.2

Diesle:

  • R4 1,6 (109-114 KM) 1.6D DRIVe
  • R4 2,0 (136 KM) 2.0D
  • R5 2,0 (163 KM) D3
  • R5 2,4 (163, 175, 185, 205-215 KM) 2.4D i D5

Volvo zawsze oferowało bogaty wachlarz możliwości jeżeli chodzi o silniki zarówno benzynowe jak i Diesla, te drugie zwykle były jednak trochę za słabe. Na szczęście Szwedzi wzięli się w garść i uzupełnili ofertę o nowe mocniejsze wersje. Większość klientów przy zakupie decyduje się na diesla, czy rzeczywiście warto?

Tak, ale pod warunkiem, że wybrany przez Was egzemplarz był kupiony i serwisowany w Polsce. Auta sprowadzone zza granicy mają znacznie większe przebiegi i w większości przypadków są po drobnych kolizjach lub poważnych wypadkach. Możecie też poszukać auta na zachodzie na własną rękę.

Jakich usterek należy się obawiać w motorach wysokoprężnych? Przede wszystkim awarii osprzętu, zatarcia turbosprężarki, a w wersjach z manualną skrzynią biegów uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego. Do tego dochodzi jeszcze problem z zatykającym się filtrem cząstek stałych.

Jeśli kupicie samochód z rzeczywistym (nie kręconym) przebiegiem ponad 200 000-250 000 km, a większość aut taki ma, nie obejdzie się bez żadnych napraw. Najrozsądniejszą opcją jest 163-konna wersja 2.4D – w mieście spokojnie uda się Wam uzyskać spalanie na poziomie 8,5 l/100 km, a pierwsza setka pojawi się na zegarach po 9,5 s.

Volvo V70/XC70 III
Volvo V70/XC70 III © fot. Autokult

Oprócz diesli w ofercie są jeszcze benzyniaki. Najbezpieczniejszym wariantem jest wolnossący motor 2,0 l, ale dynamika nie jest jednak jego mocną stroną. Znacznie lepszym wyborem będzie jeden z turbodoładowanych silników R4, R5 czy R6. Trzeba jednak pamiętać o tym, że można nadziać się na sztukę V70/XC70 z uszkodzoną turbosprężarką.

Nie warto inwestować w motor 1,6 Turbo, który pomimo dużej mocy sprawia wrażenie ospałego – jeśli chcecie jeździć dynamicznie musicie cały czas wkręcać silnik na wysokie obroty, a to z pewnością nie wpłynie dobrze na jego trwałość i spalanie. Do wyboru jest jeszcze wolnossąca jednostka 3,2 l, ale w tym przypadku trzeba liczyć się z przedwcześnie zużywającym się łańcuchem rozrządu.

Używane Volvo V70/XC70 III – dane techniczne

Układ napędowy w Volvo V70/XC70 niewiele różni się od innych modeli szwedzkiej marki. Pod maską pracuje poprzecznie umieszczony silnik, a napęd przekazywany jest albo na przednie, albo na wszystkie koła przy pomocy sprzęgła Haldex(w wersjach AWD) – nie jest to więc napęd stały, a dołączany o czym należy pamiętać.

Moment obrotowy przekazywany jest na koła przy pomocy: 5 i 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 5- i 6-stopniowego automatu Geartronic. W przednim zawieszeniu auta zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Testy zderzeniowe Euro NCAP Volvo V70 ukończyło z bardzo dobrym wynikiem 5 gwiazdek, wysoki poziom bezpieczeństwa dla tej marki to standard niemal od początku istnienia.

Volvo V70/XC70 III
Volvo V70/XC70 III © fot. Autokult

Używane Volvo V70/XC70 III – typowe usterki

Jeśli szukacie egzemplarz doskonałego to powinniście unikać aut z przekładnią automatyczną Geartronic. Nie od dziś wiadomo, że te skrzynie nie należą do najlepszych konstrukcji. W samochodach z większymi przebiegami mogą pojawiać się problemy z elektroniką skrzyni, a w skrajnych przypadkach dochodzi nawet do uszkodzenia podzespołów mechanicznych.

Ryzyko wystąpienia problemów jest więc spore. Jeśli w czasie jazdy próbnej skrzynia niepokojąco szarpie, lepiej zrezygnować z zakupu takiego egzemplarza.

Volvo V70/XC70 III
Volvo V70/XC70 III © fot. Autokult

Kolejną ważną rzeczą, którą powinniście zrobić zanim podpiszecie umowę kupna-sprzedaży to sprawdzenie kondycji układu kierowniczego. Wspomaganie również ma swoje niedoskonałości i może przeciekać. Oczywiście takie usterki nie przekreślają danego samochodu, ale są dobrym argumentem przy negocjowaniu ceny.

Nieszczelności zdarzają się też w układzie klimatyzacji, oprócz tego zawodna bywa jeszcze sprężarka. Jak widać wycieki to pięta achillesowa szwedzkiego kombi. Użytkownicy Volvo V70/XC70 skarżą się na psujące się mechanizmy składania bocznych lusterek.

Luzujące się wewnętrzne panele drzwi czy skrzypiąca deska rozdzielcza to kolejne przykre niespodzianki, które mogą spotkać Was w tym modelu. Z kolei w zawieszeniu zbyt szybko poddają się tuleje, wahacze i poduszki (zwłaszcza te z tyłu).

Volvo V70/XC70 III
Volvo V70/XC70 III © fot. Autokult

Używane Volvo V70/XC70 III – naszym zdaniem

Volvo od lat specjalizuje się w luksusowych kombi i innych autach rodzinnych – V70/XC70 idealnie łączy ze sobą atrakcyjną stylizację, pakowny bagażnik oraz ergonomiczne wnętrze. Jeśli cenicie sobie styl, dobre prowadzenie i dynamiczne silniki, ale nie chcecie zbytnio rzucać się w oczy to szwedzkie kombi zapewni Wam pełną dyskrecję.

Mało kto spodziewa się 300-konnego silnika pod maską takiego auta. Wady? Drogi serwis (podobnie jak w przypadku innych aut marek premium), rozczarowująca jakość niektórych materiałów wykończenia wnętrza i stylizacja, która pomimo zalet nie wszystkim przypadnie do gustu (auto jest na rynku już przecież od prawie 7 lat, a konkurencja nie próżnuje).

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach