Używane Volvo S40 II w pigułce. Niech szwedzkie pochodzenie was nie zmyli

Odnośnie tytułu - zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Volvo S40 i odmiana kombi o nazwie V50 to nie są w pełni szwedzkie samochody. Czyli nie są tak trwałe, ale jednocześnie są tańsze w serwisowaniu. Bazą był bowiem Ford Focus drugiej generacji. W konsekwencji powstała dość ciekawa mieszanka.

Tak Volvo S40 wyglądało w ostatnich latach produkcjiTak Volvo S40 wyglądało w ostatnich latach produkcji
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Volvo
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2003-2012 (lifting 2007 r.)

Ceny rynkowe: 7-30 tys. zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: sedan (S40), kombi (V50), hatchback (C30)

Pojemność bagażnika: sedan - 404 l; kombi - 415 l

Silniki benzynowe w Volvo S40/V50:

  • 1.6 (100 KM)
  • 1.8 (125 KM)
  • 2.0 (145 KM)
  • 2.4 (140 i 170 KM)
  • 2.5 V6 24V (190 i 192 KM)

Silniki Diesla w Volvo S40/V50:

  • 1.6 (109 i 114 KM) - oznaczenie D2
  • 2.0 D (136 KM)
  • 2.0 (150 lub 177 KM) - oznaczenie D3 i D4
  • 2.4 (180 KM) - oznaczenie D5

Wersja sportowa: T5 - 2,5 l (220 i 230 KM)

Volvo S40, zaprezentowane w 2003 r., jest autem dość specyficznym, nie tylko technicznie. Otóż jako model powinien być plasowany w segmencie D (S60 to teoretycznie segment E), ale konstrukcja i wymiary zewnętrzne pozycjonują go w segmencie C. Jednak wymiary np. BMW Serii 3 E46 nie są większe, a jest to pełnoprawny model segmentu D. Ma tylko wyraźnie większy rozstaw osi.

Ciekawie zaprojektowane wnętrze jest przyjemniejsze niż to z Forda Focusa.
Ciekawie zaprojektowane wnętrze jest przyjemniejsze niż to z Forda Focusa. © fot. mat. prasowe / Volvo

W praktyce Volvo S40 i kombi V50 (premiera w 2004 r.) są dość przestronnymi kompaktami, zbudowanymi na podzespołach (m.in. płyta podłogowa) Forda Focusa II. Jedyną faktyczną cechą, która pozwoli porównać S40/V50 z autami klasy średniej marek BMW czy Audi, są mocne silniki 5-cylindrowe.

Wspólna konstrukcja z Focusem ma dobre i złe strony. Dobre są takie, że do auta są tanie części zamienne i ma dobrze znaną mechanikom budowę. Jeśli ktoś naprawia fordy, to z tym modelem Volvo poradzi sobie bardzo dobrze. A jeśli chodzi o silniki, to w przypadku diesli przydatna jest znajomość francuskich konstrukcji, ale o tym za chwilę.

Zła strona współpracy z Fordem jest taka, że S40/V50 nie jest tak trwałe jak na przykład S60/V70. Nie ma też tyle charakteru marki, a wnętrze zużywa się wyraźnie szybciej, choć jest niemal w pełni autorskim projektem Volvo. Swoją drogą - dość ciekawym, co sprawia, że volvo jest znacznie bardziej atrakcyjne od Focusa II.

Eksploatacyjnie Volvo S40/V50 należy rozpatrywać w kategoriach fordowskich, ale ma mniejszą tendencję do korodowania. Jest to w miarę niezawodne i dość trwałe auto, które tanio naprawicie. Więcej rozbieżności jest pod maską.

Silniki benzynowe pochodzą w znakomitej większości od Forda, który przy okazji współpracował nad ich budową z Japończykami. Mają dwie negatywne cechy - średnio znoszą zasilanie gazowe i mogą brać olej. Wyjątkiem w gamie benzyniaków są motory 2,4 l (wolnossące) oraz 2,5 l (turbodoładowane). To bardzo dobre jednostki Volvo, szczególnie 2.4, który jest wyjątkowo trwały i niezawodny. 2.5 T też jest dobry, ale tu koszty ewentualnych napraw mogą być wyższe.

Teraz diesle. Podobnie - mniejsze silniki są wzięte od Forda, który brał je od PSA. Mowa o znanych 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Znane mechanikom i ponadprzeciętnie trwałe. 1.6 trochę bardziej, a 2.0 trochę mniej zawodny. Dobry jest dostęp do części.

Z dieslami 2.4 od Volvo jest tak, że bywają bardziej zawodne od francuskich, ale mniej czułe na awarie, a przy tym niewiarygodnie trwałe. Znane są przypadki przebiegów rzędu 500-700 tys. km. Oczywiście w międzyczasie kilka razy trzeba wymienić dwumasę, turbo czy wtryskiwacze.

Najmniej trwałe, a jednocześnie najbardziej ryzykowne są automatyczne skrzynie biegów, ale tylko te łączone z dieslami. 5-biegowy automat łączony z benzynowym motorem 2.4 nie powinien budzić niepokoju.

Volvo V50 to odmiana kombi - równie ładna jak sedan.
Volvo V50 to odmiana kombi - równie ładna jak sedan. © fot. mat. prasowe / Volvo

Typowe niedomagania w Volvo S40/V50:

  • usterki wyposażenia i elektryki
  • usterki osprzętu diesli
  • wycieki z diesla 2.0
  • pobór oleju w silnikach benzynowych R4
  • nietrwałe automaty współpracujące z dieslami

Czego szukać: benzynowej wersji 2,4 l

Czego unikać: wersji wysokoprężnych z automatem

Optymalna kwota na zakup: ok. 20 tys. zł

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach