Używane BMW X6 E71 (2008-2014) – opinie i typowe usterki

BMW X6 to samochód, który albo się podoba od samego początku, albo trzeba do niego dojrzeć. W chwili debiutu niektórzy szukali sensu stworzenia udającego coupe SUV-a, który pomimo mniejszej praktyczności ma wyższą cenę. Dziś to poszukiwany wariant, bo wygląda po prostu lepiej. A przynajmniej wielu osobom podoba się bardziej niż X5.

BMW X6BMW X6
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
Marcin Łobodziński
  • Roczniki: 2008-2014 (lifting 2012 r.)
  • Ceny rynkowe: 60-130 tys. zł
  • Awaryjność: przeciętna
  • Koszty eksploatacji: wysokie
  • Wersje nadwoziowe: SUV

Silniki w BMW X6 E71:

  • Benzynowy xDrive35i 3.0 (306 KM),
  • Benzynowy xDrive50i 4.4 (408 KM),
  • Benzynowy X6M 4.4 (555 KM),
  • Benzynowy hybrydowy ActiveHybrid 4.4 (485 KM)
  • Diesel xDrive30d 3.0 (235 i 245 KM),
  • Diesel xDrive35d 3.0 (286 KM),
  • Diesel xDrive40d 3.0 (306 KM),
  • Diesel M50d (381 KM)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW X6 M50i - pokochasz, albo znienawidzisz

Pierwsze BMW X6 zadebiutowało dwa lata po premierze drugiego BMW X5, którego jest technicznym odpowiednikiem. W praktyce różni się kształtem nadwozia i wysokością – jest niższy o 8 cm. Największa różnica to nawet nie bagażnik o pojemności 570 litrów (w X5 jest 620 l), ale miejsce na tylnej kanapie, którego jest trochę mniej nad głową.

Niektórzy postrzegali to jako wadę, natomiast zamysł BMW był taki, że w odróżnieniu od praktycznego X5 model X6 był samochodem kierowcy i ewentualnie pasażera, a w razie czego z możliwością przewiezienia jeszcze dwójki dzieci (dopiero od 2011 r. pojawiły się warianty z trzymiejscową kanapą z tyłu). Czyli coś na wzór wygodnego, dużego gran tourera. X6 nie miało być praktyczne, lecz bardziej ekskluzywne, stąd też wyższa jego cena. Jak już dziś wiemy, to odważne podejście do tematu SUV-a zaowocowało powstaniem trzeciej generacji X6, ale i odpowiedników marek Audi (Q8) czy Mercedes-Benz (GLE Coupe).

Do 2011 r. BMW X6 było samochodem czteromiejscowym
Do 2011 r. BMW X6 było samochodem czteromiejscowym © Materiały prasowe | BMW

Postawiono tylko na mocne napędy znane z innych modeli BMW, a w praktyce te bardziej zaawansowane i wymagające technicznie. Dlatego też należy mieć świadomość, że serwisowanie i naprawy X6 do tanich nie należą. Wyposażenie jest z reguły bogatsze niż w X5, zatem więcej sztuk X6 jeździ np. z adaptacyjnym zawieszeniem.

Niestety ani X5 ani X6 nie są tak dopracowanymi modelami, jak można by się spodziewać po marce BMW i jak chociażby pierwsze X5. Choć trwałość nie podlega dyskusji, to awaryjność może przysporzyć siwych włosów. Z technicznymi problemami najmniej borykają się 3-litrowe diesle N57, choć to i tak już nie tak proste i trwałe jednostki jak M57. Nadal bardzo mocne i wytrzymałe, ale liczba czujników i drobnych usterek wskazuje, że nie jest i nigdy nie będzie to samochód dla ubogich. Im wyższa moc, tym bardziej skomplikowane układy doładowania i potencjalnie droższe naprawy – wersja M50d ma trzy turbosprężarki.

Teoretycznie bardziej usterkowe benzyniaki 3.0 mogą okazać się lepsze przy dłużej eksploatacji, ponieważ ich naprawy nie są tak kosztowne jak diesli. Uwaga na hybrydy – to wciąż teren zarezerwowany dla odważnych. Nie mniejsze ryzyko wiąże się z zakupem wariantu benzynowego 4,4 litra V8.

Sportowa sylwetka X6 miała odróżniać go od X5
Sportowa sylwetka X6 miała odróżniać go od X5 © Materiały prasowe | BMW

Silniki to niestety nie wszystko. Układy napędowe też nie należą do pancernych, jak na przykład w Audi. Po większym przebiegu czy ostrzejszym traktowaniu napraw wymagają reduktory xDrive czy nawet przednie wały napędowe. To samo dotyczy skrzyń automatycznych – manualnych nie oferowano. Zdania na temat trwałości 6-biegowych przed liftingiem i 8-biegowych po liftingu są podzielone. Nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć, bo jeśli 8-biegowe zbierają lepsze opinie do głównie dlatego, że mają mniejsze przebiegi. Jednak to właśnie te uważane są za lepiej dostosowane do przenoszenia dużego momentu obrotowego.

Następstwem większości dużych awarii w tym samochodzie po przebiegu ponad 100 tys. km są oszczędności w serwisowaniu. Naprawy prowadzone poza wyspecjalizowanymi warsztatami nie uwzględniają znanych mechanikom wad fabrycznych. Dlatego też warto kupować wyłącznie samochody z dobrego źródła, a te z niepewnego traktować z góry jako potencjalną bombę finansową. Tylko z taką świadomością można być zadowolonym.

Typowe usterki w BMW X6 E71:

  • Usterki elektroniki sterującej pracą silników
  • Usterki układu ładowania i rozładowanie akumulatora
  • Usterki układu paliwowego w silnikach benzynowych
  • Przedwczesne zużycie napędu rozrządu w silnikach benzynowych
  • Usterki systemów oczyszczania spalin, szczególnie w dieslach
  • Usterki układu wtryskowego w dieslach
  • Awarie skrzyń rozdzielczych xDrive
  • Usterki aktywnego zawieszenia, w tym problemy z utrzymaniem geometrii

Czego szukać: diesli – im niższa moc tym lepiej

Czego unikać: wersji hybrydowej oraz 4,4 l 

Optymalna kwota na zakup: 80 tys. zł

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach