Używane BMW Serii 3 (E90) w pigułce. Cieszą tylko 6-cylindrówki

Dość często spotykaną opinią o BMW Serii 3 jest taka, która mówi, że ostatnie porządne auta to generacja E46. Faktem jest, że E90 przysporzyło użytkownikom sporych kłopotów, a wielu podkreśla, że opłaca się kupować tylko 6-cylindrówki. Sprawdzamy, czy jest to prawda.

BMW Serii 3 (E90)BMW Serii 3 (E90)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / BMW
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2005-2013 (lifting 2008)

Ceny rynkowe: 12 000-80 000 zł

Awaryjność: mocno zależna od wersji silnikowej

Koszty eksploatacji: wysokie

Podstawowe dane technicznie BMW Serii 3 (E90):

Wersje nadwoziowe: sedan, kombi, coupé, cabrio

Pojemność bagażnika: sedan 460 l, kombi 460 l

To wyjątkowy model auta, który definiuje silnik. Od tego wyboru zależy niemal wszystko.
To wyjątkowy model auta, który definiuje silnik. Od tego wyboru zależy niemal wszystko. © fot. mat. prasowe / BMW

Silniki benzynowe BMW Serii 3 (E90):

  • 316i (N45) – R4 1,6 l (122 KM i 160 Nm)
  • 318i (N46) – R4 2,0 l (129 KM i 180 Nm)
  • 318i (N43) – R4 2,0 l (143 KM i 190 Nm)
  • 320i (N46) – R4 2,0 l (150 KM i 190 Nm)
  • 320i (N43) – R4 2,0 l (170 KM i 210 Nm)
  • 320si (N45) – R4 2,0 l (173 KM i 200 Nm)
  • 323i (N52) – R6 2,5 l (174 KM i 230 Nm)
  • 323i (N52) – R6 2,5 l (203 KM i 244 Nm)
  • 325i (N52) – R6 2,5 l (218 KM i 250 Nm)
  • 325i (N53) – R6 3,0 l (218 KM i 270 Nm)
  • 328i (N53) – R6 3,0 l (233 KM i 270 Nm)
  • 330i (N52) – R6 3,0 l (258 KM i 300 Nm)
  • 330i (N53) – R6 3,0 l (272 KM i 320 Nm)
  • 335i (N54) biturbo – R6 3,0 l (306 KM i 400 Nm)
  • 335i (N55) turbo – R6 3,0 l (306 KM i 400 Nm)

Silniki Diesla BMW Serii 3 (E90):

  • 316d (N47) – R4 2,0 l (116 KM i 260 Nm)
  • 318d (M47) – R4 2,0 l (122 KM i 280 Nm)
  • 318d (N47) – R4 2,0 l (143 KM i 300-320 Nm)
  • 320d (M47) – R4 2,0 l (150 KM i 340 Nm)
  • 320d (M47) – R4 2,0 l (163 KM i 340 Nm)
  • 320d (N47) – R4 2,0 l (163 KM i 350 Nm)
  • 320d (N47) – R4 2,0 l (163 KM i 350-380 Nm)
  • 320d (N47) – R4 2,0 l (177 KM i 350 Nm)
  • 320d (N47) – R4 2,0 l (184 KM i 380 Nm)
  • 325d (M57)– R6 3,0 l (197 KM i 400 Nm)
  • 325d (N57) – R6 3,0 l (204 KM i 430 Nm)
  • 330d (M57) – R6 3,0 l (231 KM i 500 Nm)
  • 330d (N57) – R6 3,0 l (245 KM i 520 Nm)
  • 335d biturbo (N57) – R6 3,0 l (286 KM i 580 Nm)

Wersja sportowa BMW Serii 3 (E90): M3 4.0 V8 (420 KM)

Nie sposób nie zgodzić się z opinią wielu użytkowników, że ostatnie porządne BMW Serii 3 to E46. O ile jakość wykonania mechaniki i liczba wpadek konstrukcyjnych mogą tego nie potwierdzać, o tyle niemal wszystkie typowe usterki dało się dość łatwo i tanio usunąć. Seria E90 to pod tym względem nieco inny model.

BMW Serii 3 nie kupuje się dlatego, że jest niezawodne i tanie w utrzymaniu. Jeśli masz inny powód niż zadowolenie z jazdy, to prawdopodobnie kupiłeś niewłaściwy samochód.
BMW Serii 3 nie kupuje się dlatego, że jest niezawodne i tanie w utrzymaniu. Jeśli masz inny powód niż zadowolenie z jazdy, to prawdopodobnie kupiłeś niewłaściwy samochód. © fot. mat. prasowe / BMW

Jeszcze do roku 2008 można mówić o podobnym do E46 samochodzie. Nieco większym, wygodniejszym i bezpieczniejszym, ale pod maską miał montowane podobne lub identyczne silniki. Wiele zmieniło się po liftingu.

Zaszły spore zmiany, zarówno w jednostkach benzynowych, gdzie we wszystkich pojawił się wtrysk bezpośredni, jak i w dieslach, gdzie z kolei łańcuchowy napęd rozrządu przeniesiono na tył jednostki, czyli umieszczono go przy skrzyni biegów. Dodatkowo zaczęto wyrzkorzystywać system Valvetronic w benzyniakach. Wszystko to znacznie wpłynęło na obniżenie zużycia paliwa i poprawienie osiągów, ale też na podwyższenie awaryjności, a co za tym idzie kosztów utrzymania.

W zasadzie określenie, które BMW Serii 3 jest dobre, bez znajomości kodów silników jest niemożliwe. Można przyjąć, że ten ocenę tego modelu definiuje silnik – niewłaściwy może być przekleństwem, odpowiedni daje dużo radości z jazdy.

Kombi wygląda nie mniej atrakcyjnie od sedana. Bagażnik ma dokładnie taką samą pojemność.
Kombi wygląda nie mniej atrakcyjnie od sedana. Bagażnik ma dokładnie taką samą pojemność. © fot. mat. prasowe / BMW

Jeśli chodzi o najbardziej polecane wersje to są to odmiany 330i oraz 330d. To najtrwalsze i najbardziej niezawodne silniki, choć też nie wszystkie. Benzyniak najlepszy był po liftingu, o mocy 272 KM. Jeśli chcecie kupić starszą 3-litrówkę, to… lepiej odpuścić lub przygotować się na naprawy popychaczy.

Diesel z kolei to bardzo trwała seria M57 do 2007 roku oraz równie dopracowana, choć już z rozrządem z tyłu seria N57. W zasadzie nie ma do nich większych zastrzeżeń, a wszelkie awarie wynikają z zużycia lub zaniedbań serwisowych. Niestety najstarsze M57 zwykle mają za sobą już ogromne przebiegi.

Uwaga na silniki 35i oraz 35d – benzyniak ma doładowanie (początkowo podwójne, potem typu TwinScroll), natomiast diesel ma dwie turbosprężarki. Choć to dobre silniki, to naprawy układu doładowania są bardzo kosztowne.

Oczywiście cały czas mowa o silnikach sześciocylindrowych, a co z czterocylindrowymi? Benzynowych nie można uznać za całkowicie niezawodne, choć odmiany 320i są najmniej problematyczne. Diesle 320d do 2007 roku to seria M47, a od 2008 już N47. Te nowsze mają odpowiednie osiągi, ale wadliwy rozrząd. Na porządną wymianę trzeba przeznaczyć od 5000 zł w górę. Starsze silniki są z reguły wyeksploatowane.

Za najbardziej problematyczny uznaje się motor napędzający unikatową serię 320si. Ta dwulitrówka o oznaczeniu N45B20S to zupełnie inna konstrukcja niż pozostałe. Kręci się do wysokich obrotów, uzyskuje moc 173 KM i charakteryzuje się wzmocnionym układem korobowo-tłokowym. Niestety okazał się na tyle felerny, że bez udokumentowanej naprawy w ASO, pośród znawców tematów jest praktycznie bez większej wartości. Jednak naprawione i dobrze utrzymane auta to rarytasy.

Czy zatem faktem jest, że jedyne godne uwagi BMW Serii 3 E90 to wersje sześciocylindrowe? Można przyjąć, że tak, bo jeśli szukacie auta o mocy ok. 150-170 KM, to równie dobrym i najpewniej tańszym w utrzymaniu wyborem będzie Audi A4 czy Mercedes Klasy C. Oczywiście żaden z nich tak się nie prowadzi, ale czy to jest najważniejsze przy tak niskiej mocy?

Skromny, ale często dobrze wyposażony kokpit BMW Serii 3 (E90)
Skromny, ale często dobrze wyposażony kokpit BMW Serii 3 (E90) © fot. mat. prasowe / BMW

Awarie silników – głównie okolice rozrządu – to nie wszystko, ale w pozostałych obszarach BMW E90 jest niezawodne. Jednak ma kosztowne w serwisowaniu zawieszenie, mało trwałą maglownicę, pojawiają się usterki automatycznych skrzyń biegów w mocniejszych wersjach, problemy napędu xDrive czy – a może przede wszystkim – kłopoty związane z bezwypadkową historią. Jednak faktem też jest, że wybór odpowiedniej wersji silnika to już 80 proc. sukcesu. A odpowiednie są w praktyce tylko sześciocylindrowce.

Typowe usterki BMW Serii 3 (E90):

  • awarie elektryki wyposażenia (często psują się spryskiwacze, centralny zamek, blokada kierownicy),
  • awarie układu zapłonowego (zwykle cewki) w silnikach benzynowych,
  • awarie układu sterowania rozrządem w silnikach benzynowych,
  • awarie klap w układzie dolotowym w dieslach,
  • awarie łańcuchowego napędu rozrządu w silnikach diesla N47 i benzynowych N45,
  • gromadzenie się nagaru w silnikach benzynowych,
  • przedwczesne zużycie skrzyń automatycznych w połączeniu z mocnymi dieslami,
  • przedwczesne zużycie kół pasowych,
  • awarie napędu xDrive,
  • odklejające się uszczelki.

Czego szukać:

Dobrze utrzymanych wersji sześciocylindrowych z napędem na tylną oś i manualną skrzynią biegów.

Czego unikać:

Unikatowej wersji 320si (2600 sztuk) z kompletnie nieudanym silnikiem. Wersji 316i oraz 335i/335d, jeżeli nie stać cię na utrzymanie sportowego auta.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach