Używana Mazda 6 GJ/GL w pigułce. Wygląd nie przysłania drobnych usterek

Trzecie generacja Mazdy 6 została skonstruowana zgodnie z ideą Skyactiv, co oznacza, że ma być lekka, wydajna, świetnie jeździć i do tego bardzo dobrze wyglądać. Interesujące jest zaś to, czy Japończycy wyeliminowali wszystkie problemy znane z poprzedniczek. Odsłaniamy karty.

Mazda 6 trzeciej generacjiMazda 6 trzeciej generacji
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

Roczniki: od 2012 (lifting 2015 i 2017)

Ceny rynkowe: od 42 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: sedan, kombi

Pojemność bagażnika: sedan 480 l, kombi 522 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy 6 GJ/GL:

  • 2.0 Skyactiv-G (145 i 165 KM)
  • 2.5 Skyactiv-G (192 i 194 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy 6 GJ/GL:

  • 2.2 Skyactiv-D (150, 175 i 184 KM)
Mazda 6 GJ/GL
Mazda 6 GJ/GL © fot. mat. prasowe / Mazda

Zasadniczo samochód ten jest produkowany do dziś, bowiem lifting w 2017 roku, hucznie ogłaszany jako "nowa Mazda 6" w rzeczywistości zmienił jedynie detale wyglądu, deskę rozdzielczą, a także systemy elektroniczne, ale nie konstrukcję samochodu. Pierwszy lift produkowanego od 2012 roku modelu miał natomiast miejsce w 2015 roku.

Poprzedniczka zmagała się już z nielicznymi problemami, m.in. ochroną przeciwkorozyjną, delikatnym lakierem i awariami czujników. Korozja na razie nie jest wrogiem najnowszej generacji "Szóstki" – jest lepiej zabezpieczona. Jednak czas jeszcze zweryfikuje ten obszar. Gdybym miał dziś kupić kilkuletnią mazdę, to i tak zainwestowałbym w dodatkową ochronę.

Inna sprawa to lakier, który, jak niemal we wszystkich japończykach, nadal jest cienki i podatny na uszkodzenia. Klasyczną bolączką aut z tego kraju są też delikatne hamulce, głównie dotyczy to krzywiących się tarcz. Podobnie jest z jakością wykonania kabiny – oceniana dobrze w testach, często bywa negatywnie weryfikowana przez użytkowników. Zupełnie do japończyków nie pasują natomiast drobne usterki wyposażenia – głównie elektryka.

Mazda od lat borykała się z dieslami, które w pierwszej generacji miały liczne, poważne usterki, w tym zatarcia. W drugiej montowano silniki lepsze (2.2) oraz gorsze (2.0). Jak pokazują ostatnie lata, najnowsza "Szóstka" dziedziczy geny po poprzedniczkach.

Tu, zwłaszcza w modelach z początku produkcji,dzię zdarzają się przypadki przytarcia wałków rozrządu, spada ciśnienie oleju, a praca układu oczyszczania spalin powoduje rozrzedzenie środka smarnego paliwem. Z tego też mogą wynikać problemy z wałkami.

Silniki benzynowe są uznawane za całkowicie niezawodne, choć wiemy, że w niektórych egzemplarzach – prawdopodobnie ze względu na sposób eksploatacji – gromadzi się spora ilość nagaru w kanałach dolotowych.

Obiektywnie Mazda 6 wypada dobrze jako samochód używany, ale subiektywnie trochę niepokoją wspomniane usterki. Mówimy bowiem o samochodzie najwyżej 6-letnim. Kupując starsze auto, trzeba mieć na uwadze wysokie ceny części zamiennych oraz – niezależnie od wieku – ogromną popularność modelu wśród złodziei.

Mazda 6 kombi ma mniejszy rozstaw osi
Mazda 6 kombi ma mniejszy rozstaw osi © fot. mat. prasowe / Mazda

Typowe usterki Mazdy 6 GJ/GL:

  • uszkodzenia lakieru,
  • drobne usterki wyposażenia,
  • spadek smarowania silników Diesla (paliwo w oleju),
  • szybko niszcząca się tapicerka,
  • problemy z ładowaniem akumulatora.

Czego szukać:

Zadbanych, regularnie serwisowanych egzemplarzy z silnikiem benzynowym.

Czego unikać:

Nie unikać całkowicie, ale należy być ostrożnym przy zakupie podejrzanie taniego diesla lub samochodu z USA, który może mieć powypadkową historię.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach