Używana Mazda 3 (BK) w pigułce. Japończyk z genami Forda

Mazda3 to mało popularny japoński kompakt, ale marka ma swoich zwolenników. Pozostaje pytanie: czy japończyk nie stracił na niezawodności jeżeli niektóre elementy pochodzą z Forda i francuskiego PSA? Podpowiadamy, które wersje wybrać, by się nie przejechać.

Mazda 3 (BK) jest pierwszym modelem kompaktowym japońskiej marki o oznaczeniu jednocyfrowym.Mazda 3 (BK) jest pierwszym modelem kompaktowym japońskiej marki o oznaczeniu jednocyfrowym.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2003-2009 (lifting 2006)

Ceny rynkowe: 6000-25 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan

Pojemność bagażnika: hatchback 346 l, sedan 413 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BK):

  • 1.4 MZR (84 KM)
  • 1.6 MZR (105 KM)
  • 2.0 MZR (150 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BK):

  • 1.6 MZ-CD (90 KM)
  • 1.6 MZ-CD (109 KM)
  • 2.0 MZ-CD (143 KM)

Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)

Mazda 3 (BK)
Mazda 3 (BK) © fot. mat. prasowe / Mazda

Zaprezentowana w 2003 roku Mazda 3 jest następcą modelu 323. Nowe oznaczenie rozpoczęło erę stylistyczną Zoom Zoom, którą teraz kontynuuje techniczna Skyactive.

Mazda 3 bazuje na wspólnej płycie podłogowej z Fordem Focusem II oraz Volvo C30, S40 i V50. Ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi oraz klasycznego MacPhersona z przodu. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne.

Kabinę samochodu wykonano typowo dla japończyków, ale z wyraźną nutką sportową. Dotyczy to zawłaszcza specyfikacji o nazwie Sport. Auto oferuje dużo przestrzeni oraz przeciętnej wielkości bagażnik. Jest wyraźnie większe od konkurencyjnego, a jednocześnie bratniego Forda Focusa.

Jedną z największych zalet Mazdy 3 jest jakość prowadzenia. Nie tylko dość sztywne zawieszenie potrafi dać radość z jazdy, ale również precyzyjny układ kierowniczy czy równie dokładnie pracująca manualna skrzynia biegów.

Niektóre silniki są wspólne dla Mazdy 3 i Forda. To benzynowa, wolnossąca jednostka 2,0 o mocy 150 KM oraz diesle o pojemności 1,6 litra i mocy 90 oraz 109 KM. Silniki wysokoprężne pochodzą z gamy francuskiego PSA i znane są jako 1.6 HDI.

Mazda 3 (BK)
Mazda 3 (BK) © fot. mat. prasowe / Mazda

Mazda pokusiła się także o własne silniki. O ile jednak benzynowe można uznać za udane lub bardzo udane, to diesel 2.0 MZ-CD potrafi przysporzyć nie lada kłopotów. Dochodziło nawet do zatarć. Obecnie większość samochodów przeszła wymagane modyfikacje. Jeżeli ten silnik jest sprawny, to daje dobre osiągi i spala niewiele paliwa.

Typowe usterki Mazdy 3 (BK):

  • korozja nadwozia,
  • awarie wspomagania kierownicy,
  • nietrwałe cewki w silnikach benzynowych,
  • drobne usterki elektryki,
  • typowe dla diesli usterki silnika 1.6 MZ-CD,
  • poważne usterki silnika 2.0 MZ-CD,
  • usterki kolektora dolotowego silnika 2.0 MZR,
  • nietrwałe zawieszenie, gdy jest serwisowane na tanich zamiennikach.

Czego szukać:

Najlepsze mazdy 3 to wersje benzynowe. Pomimo pewnych problemów z silnikiem 2.0, jest on nie tylko godny polecenia, ale stanowi najciekawszą opcję. Daje dobrą dynamikę przy zachowaniu umiaru w spalaniu, a do tego pozostaje nad wyraz trwały.

Osoby, które chcą jeździć stosunkowo tanio i obawiają się napraw japońskich konstrukcji, polecam wersję wysokoprężną 1.6 MZ-CD o mocy 109 KM. Choć silnik nie jest idealny, to nie sprawia mechanikom żadnych kłopotów, ponieważ to jeden z najpopularniejszych diesli w Europie.

Czego unikać:

Nie polecam Mazdy 3 z silnikiem 2.0 MZ-CD. Choć ten diesel jest już zazwyczaj po naprawach i pewnych udoskonaleniach mających zapobiegać zatarciu, to jednak wciąż jest to wybór ryzykowny. Najważniejsze, by nie kupić samochodu z zaawansowaną korozją.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach