Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące

Teraz i my mamy swój własny polski raport awaryjności samochodów. Przygotowała go firma GetHelp, która obsługuje tysiące klientów kupujących używane auta objęte ochroną gwarancyjną. Jego analiza nasuwa dość smutny wniosek. Auta psują się dość szybko po zakupie.

WarsztatWarsztat
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Raport awaryjności został opracowany na podstawie 50 000 zgłoszeń awarii obsłużonych przez GetHelp.pl w Polsce. Jest więc odzwierciedleniem polskiej rzeczywistości, w odróżnieniu od raportów niemieckich, brytyjskich czy amerykańskich.

Analiza awarii bazuje na szerokiej próbie statystycznej, która obejmuje aktywowane gwarancje na auta używane zakupione w komisach współpracujących z GetHelp.pl. Raport obejmuje pojazdy w wieku do 20 lat oraz z przebiegiem do 350 000 km.

Przeglądając raport można natrafić na wiele interesujących danych. Dziś przyjrzymy się temu, jak szybko po zakupie samochody się psują. Oczywiście te zgłoszone na gwarancji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Najważniejszy pierwszy rok

Zgodnie z danymi z raportu, aż 36 proc. awarii pojawia się w pierwszym roku eksploatacji po zakupie. Najczęściej jest to okres do 3 miesięcy od zakupu i zanim przejedzie się pierwsze 5000 km.

To też pokazuje, jak ważne jest dokładne sprawdzenie samochodu przed samym zakupem, zwłaszcza jego historii serwisowania. To w dużym stopniu od niej zależy awaryjność kluczowych podzespołów.

Kiedy należy spodziewać się awarii po zakupie?

  • 21 proc. awarii pojawia się po przejechaniu mniej niż 1000 km;
  • 18 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 1001 do 2500 km;
  • 21 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 2501 do 5000 km;
  • 23 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 5001 do 10 000 km;
  • 14 proc. awarii pojawia się po przejechaniu od 10 001 do 20 000 km;
  • 3 proc. awarii pojawia się po przejechaniu powyżej 20 000 km.

Zgodnie z danymi z raportu GetHelp kluczowe jest pierwsze 90 dni eksploatacji, bo to wtedy klienci zgłaszają aż 52 proc. wszystkich awarii. Z tego 24 proc. w ciągu pierwszych 30 dni.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach