Unia chce pomóc producentom. Będą zmiany w karach za emisję CO2

Kary za przekroczenie średniej emisji CO2 obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku stanowią wyzwanie dla wielu europejskich producentów, którzy nie są w stanie sprostać rygorystycznym wymogom. Unijne władze rozważają zmianę przepisów.

Badanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochoduBadanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Aleksander Ruciński

Jak informuje serwis "Automotive News Europe", Komisja Europejska może zaproponować rozwiązanie, które pozwoli producentom zrealizować cele emisyjne, dzięki rozłożeniu ich na dłuższy okres.

Zmiana przepisów ma zaowocować bardziej elastycznym podejściem do rozliczania średniej emisji CO2 - mówi Peter Liese, główny prawodawca ds. środowiska Europejskiej Partii Ludowej w Parlamencie Europejskim.

"Mam nadzieję, że zostaną wprowadzone krótkoterminowe środki, które pozwolą nam utrzymać cele, ale zachować elastyczność w kwestii kar", powiedział reporterom w Brukseli 10 lutego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

"Na przykład, jeśli nie osiągniesz celów w 2025 r., możesz to zrekompensować, przekraczając cele w 2026 i 2027 r.", dodał Liese. "Myślę, że to dobra rzecz. Mamy to już w pojazdach ciężarowych, nie ma powodu, dla którego nie moglibyśmy mieć tego w pojazdach lekkich i samochodach osobowych".

Pytanie tylko, czy rozłożenie celów na dłuższy okres rzeczywiście pozwoli producentom je zrealizować? Istnieje bowiem ryzyko, że nowe przepisy jedynie odroczą problem i zaowocują stopniowym narastaniem długu emisyjnego.

Propozycja komisji, póki co nie weszła w życie. By tak się stało, musi zostać zatwierdzona przez państwa członkowskie i parlament UE.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach