Nasze ulubione auta zaprojektowane przez Pininfarinę [przegląd redakcji #43]

Niedawno ogłoszono, że słynne włoskie studio stylistyczne Pininfarina zaprojektuje wersje produkcyjne trzech modeli polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Nie będzie to jedyny taki projekt projekt w historii biura projektowego należącego obecnie do indyjskiego koncernu Mahindra & Mahindra. Pininfarina projektowała zarówno egzotyczne superauta, jak i popularne modele. My wybraliśmy nasze ulubione dzieła włoskiego studia.

Peugeot 406 CoupePeugeot 406 Coupe
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Peugeot

/ 7Nasze ulubione auta zaprojektowane przez Pininfarinę [przegląd redakcji #43]

Peugeot 406 Coupe
Peugeot 406 Coupe © Licencjodawca | Peugeot

/ 7Tomasz Budzik - Fiat 124 Sport Spider

Fiat 124 Sport Spider
Fiat 124 Sport Spider © Materiały prasowe | Fiat

Włosi od lat, a w gruncie rzeczy od stuleci, słyną z estetycznego wysmakowania. Podobnie jest w tym przypadku. W 1966 r. światło dzienne ujrzał Fiat 124 Sport Spider. Niewielki sportowy wóz o długości 3,97 m nie był propozycją dla najzamożniejszych klientów, a raczej dla tych, którzy byli w stanie zapłacić nieco więcej za samochód o sportowym, ale nie wulgarnym charakterze. I to się udało. Studio Pininfarina stworzyło auto o stonowanych liniach, które jednak bezsprzecznie kojarzą się ze sportową duszą. Nieco podniesione tylne błotniki stanowią przeciwwagę dla świateł umieszczonych ponad opadającą nisko maską. Już wtedy postawiono na połączenie obłości z niemal prostymi liniami. Zadbano też o wnętrze, które było wykończone m.in. drewnem. O ponadczasowości tego projektu świadczy to, że wiele lat po jego debiucie, Włosi w udany sposób nawiązali do niego, tworząc Fiata 124 Spider – atrakcyjnego roadstera, który był bliźniakiem Mazdy MX-5 w kwestii technologicznej, ale wyróżniał się stylem.

/ 7Aleksander Ruciński - Peugeot 504 Coupe

Peugeot 504 Coupe
Peugeot 504 Coupe © Materiały prasowe | Peugeot

Studio Pininfarina zaprojektowało wiele pięknych peugeotów. Także tych popularnych, jak 406 coupe czy genialne 206 wyglądające świetnie po dziś dzień. Najbardziej udanym peugeotem Pininfariny, a przy okazji moim ulubionym projektem studia jest jednak znacznie starszy model – 504 coupe. To samochód, który jak nic innego łączył klasyczną elegancję ze sportową nutą, kanty z obłościami i prostotę z wyrafinowaniem. Mógłbym na niego patrzeć godzinami i ani trochę bym się nie znudził.

/ 7Mateusz Lubczański - Peugeot 406 Coupe

Peugeot 406 Coupe
Peugeot 406 Coupe © Materiały prasowe | Peugeot

Zaprojektować piękne i wyszukane drogie auto nie jest specjalnym wyczynem. Z kolei zaprojektować coupe na bazie popularnego sedana, w dodatku przystępne cenowo i zachowujące klasę grubo ponad 20 lat po swoim debiucie? No, to tutaj sprawa ma się zupełnie inaczej. Projekt studia Pininfarina znalazł ponad 100 tys. klientów i jest interesującą propozycją na przyszłego klasyka. Kolejne próby nie były już tak udane – dostaliśmy 407 coupe. Ugh.

/ 7Marcin Łobodziński – Ferrari 288 GTO

Ferrari 288 GTO
Ferrari 288 GTO © Materiały prasowe | Ferrari

Mój wybór nie jest zbyt skomplikowany, bo w tym miejscu nie może się znaleźć inne auto niż Ferrari 288 GTO, które wybrałem w przeglądzie #4, gdzie pokazywaliśmy nasze ulubione samochody Ferrari. Tym bardziej, że napisałem wtedy: "Sylwetka tego auta jest dla mnie drugą najpiękniejszą wśród wszystkich samochodów sportowych w historii" – a tej najpiękniejszej nie zaprojektowała Pininfarina, lecz Ghia.

/ 7Szymon Jasina - Ferrari F40

Ferrari F40
Ferrari F40 © Autokult | Szymon Jasina

Stylistyka Ferrari F40, podobnie jak każdy inny aspekt tego modelu, była dość prosta i podporządkowana celowi, jakim było stworzenie najszybszego samochodu na świecie. Wszelkie wloty powietrza czy charakterystyczne tylne skrzydło były takie, jak wymagali tego inżynierowie. To właśnie czyniło pracę Pietro Camardelli i Aldo Brovarony prawdziwym wyzwaniem. Uzyskany efekt imponuje - ale nie fantazyjnymi kształtami czy wyszukanymi detalami, tylko prostotą, która w F40 widoczna jest w każdym miejscu. To właśnie dzięki temu "ostatnie ferrari stworzone pod nadzorem Enzo" jest takie ponadczasowe. Dla mnie to wzór z Sevres samochodu sportowego.

/ 7Błażej Buliński - Alfa Romeo Spider (1966 r.)

Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo Spider © Alfa Romeo

Morskie stworzenia bywały inspiracją dla stylistów – pomyślcie o Corvecie Stingray czy "rekinach" BMW. W przypadku Alfy Romeo Spider pracownicy fabryki Pininfariny w Grugliasco trafnie zauważyli podobieństwo do mątwy – i nazwali roadstera z płaskim, szpiczaście zaokrąglonym tyłem "osso di seppia", czyli skorupa mątwy. To oczywiście nigdy nie była to oficjalna nazwa (podobnie z resztą jak powszechnie stosowane "Duetto"), natomiast pozwala ona odróżnić najwcześniejszą serię Alfy Spider od późniejszych, z podciętym tyłem (coda tronca). Ewentualnie można też powiedzieć po prostu "ta z filmu 'Absolwent'". Wygląd auta początkowo nie spotkał się z entuzjazmem, ale zasadnicze kształty nadwozia przetrwały aż do 1993 roku! Uważam jednak, że pierwotna forma Spidera, inspirowana koncepcyjnymi Giuliettą SS Spider Aerodinamica czy 6C 3000 CM Superflow, była najpiękniejsza. Wybrałbym się taką Alfą na Półwysep Apeniński w poszukiwaniu najlepszych makaronów i risotto z "nero di seppia".

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.