Ukryta funkcja hamulca. Przyda się na wzniesieniu czy skrzyżowaniu

W nowych samochodach producenci coraz częściej montują system zwany Auto Hold, który utrzymuje w bezruchu pojazd po zatrzymaniu, bez potrzeby naciskania pedału hamulca. Tymczasem podobny mechanizm możemy spotkać także w autach z manualną skrzynią biegów i bez elektrycznego hamulca ręcznego.

Ukryta funkcja w hamulcuUkryta funkcja w hamulcu
Źródło zdjęć: © Autokult | Konrad Skura

Chociaż kierowcy często narzekają na zbyt duży wpływ asystentów jazdy oraz związaną z tym "utratę kontroli nad autem", wiele systemów okazuje się naprawdę przydatnych w codziennym użytkowaniu. Jednym z nich jest np. Auto Hold. Najczęściej występuje w samochodach z elektromechanicznym hamulcem ręcznym i automatyczną skrzynią biegów (choć nie jest to regułą), bo i tu daje najwięcej korzyści.

Kierowca w takim pojeździe po zatrzymaniu musi cały czas trzymać nogę na pedale hamulca — gdy go puści, samochód ruszy, nawet gdy jest płasko. Najczęściej system włączany jest osobnym przyciskiem, a uruchomienie "trzymania" następuje automatycznie po zatrzymaniu.

Niektóre samochody nie mają natomiast osobnego włącznika. Przykładowo w mercedesach, jeśli system jest obecny, wystarczy mocniej docisnąć hamulec po zatrzymaniu, a potwierdzeniem załączenia systemu będzie wyświetlenie na ekranie napisu "HOLD".

Nieco podobną funkcję, mają także niekoniecznie zupełnie nowe auta. Chodzi tu o ukrytą funkcję asystenta podjazdu, o którego istnieniu nie wszyscy wiedzą. Wynika to z faktu, że często nie uruchamia się go dodatkowym przyciskiem. Jeśli przyjdzie nam ruszać pod górę, nie musimy korzystać z hamulca ręcznego i jego stopniowego odpuszczania przy jednoczesnym operowaniu sprzęgłem i gazem – wszyscy na pewno pamiętamy to z kursu na prawo jazdy.

Asystent podjazdu uruchomi się, gdy mocniej wciśniemy hamulec — wówczas pompa hamulcowa przytrzyma na 2-3 sekundy ciśnienie w układzie, podczas gdy my będziemy mogli skupić się na ruszeniu. Gdy zaczniemy się toczyć, układ zwolni hamulce i pozwoli nam płynnie ruszyć do przodu. Warto przy następnej okazji sprawdzić, czy wasz samochód także tym dysponuje.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej