Uderzenie pioruna w samochód. Tłumaczymy, czy coś grozi kierowcy

Intensywne burze są nieodłącznymi towarzyszami upałów. Wielu kierowców i pasażerów zastanawia się, czy podczas jazdy w samochodzie należy bać się wyładowania atmosferycznego. Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Błysk i potężny huk mogą wystraszyć kierowcęBłysk i potężny huk mogą wystraszyć kierowcę
Źródło zdjęć: © YouTube.com/stopklatka
Tomasz Budzik

Podczas podróży samochodem z zamkniętym nadwoziem nie należy obawiać się porażenia piorunem. W razie wyładowania metalowa karoseria będzie działać jak klatka Faradaya. Jak w XIX wieku udowodnił angielski uczony, pole elektryczne nie przenika przez metal. We wnętrzu metalowej klatki nie ma więc pola elektrycznego nawet mimo silnego wyładowania uderzającego w nią z zewnątrz.

Is a Car Really a Safe Place to Be When Lightning Strikes?

Należy jednak pamiętać o kilku szczegółach. Po pierwsze, samochód nigdy nie jest idealną klatką Faradaya, ponieważ posiada okna, a niektóre modele mają też metalowe elementy we wnętrzu. Jeśli stykają się one z karoserią, może dojść do porażenia.

Po drugie, zagrożeniem podczas burzy może być nie tylko porażenie prądem o potężnym napięciu, ale też kontakt z bardzo wysoką temperaturą. W wyniku uderzenia w samochód piorunu, może dojść do rozerwania opon, uszkodzenia samochodowej elektroniki czy nadpalenia plastikowych elementów nadwozia.

Z burzą nie ma żartów. Jak się jednak okazuje, jednym z najbezpieczniejszych miejsc, w których w razie jej wystąpienia można przebywać, jest wnętrze samochodu. Nawet jeśli on sam ulegnie uszkodzeniu, to ochroni podróżnych przed obrażeniami. Większe zagrożenie podczas burzy może spowodować ograniczenie widoczności czy możliwość upadku na auto drzew lub gałęzi.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam