Tydzień w motorsporcie #9 

Poza dość zaskakującym ogłoszeniem Roberta Kubicy jako kierowcy zespołu ByKolles Racing w WEC, niewiele działo się w świecie motorsportu. McLaren ogłosił zmianę nazewnictwa swoich bolidów, Paddy Lowe zostanie szefem technicznym Williamsa, a kierowcy F1 nie chcą systemu halo.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Toyota
Marcin Łobodziński

Skromna stawka WEC

Do rywalizacji o zwycięstwo w World Endurance Series przystąpią dwa zespoły fabryczne, korzystające z prototypów LMP1: Porsche i Toyota. Po rezygnacji Audi, stawka wyraźnie się skurczyła. Choć i tak nie jest źle, bo japońska ekipa w tym sezonie wystawia trzy samochody, ale tylko w dwóch wyścigach - w Spa i Le Mans. W pozostałych pojadą dwa auta.

W kategorii LMP1 wystartuje także zespół, w którym jeździ Robert Kubica. Jego ENSO CLM P1/01 Nismo jest szarą myszką w swojej klasie i raczej nie liczymy na to, że podbije mistrzostwa.

Obraz
© fot. ByKolles

W kategorii LMP2, cały sezon zaliczy 10 ekip, a do najważniejszego wyścigu w Le Mans zgłoszono aż 25 pojazdów. W klasie GTE Pro nowością będzie fabryczny zespół Porsche, wystawiający 911 RSR z centralnie umieszczonym silnikiem. W wyścigu Le Mans zmierzy się z czterema fabrycznymi Fordami GT, ekipą Corvette Racing, zespołami AF Corse i Risi Competizione, wystawiającymi Ferrari 488 oraz fabrycznymi Astonami Martinami Vantage. Chevroletów Corvette zabraknie w całym sezonie WEC.

Tylko pięć samochodów GTE Am wystartuje w pełnym sezonie WEC. Stawka na Le Mans składa się z 16 ekip używających Ferrari 488, Porsche 911, Astonów Martinów Vantage oraz jednej z Chevroletem Corvette.

Cięższe bolidy Formuły 1

W związku z nowym, szerszym ogumieniem na sezon 2017, wchodzi też nowy limit wagowy dla bolidów. Teraz będą cięższe o 26 kilogramów, zatem minimum wyniesie 728 kg. Przednie opony ważą około 2 kg więcej od zeszłorocznych, natomiast tylne o 3 kg.

Kierowcy F1 raczej nie chcą systemu halo

Od wielu miesięcy trwają badania rozwiązań mających zapewnić lepszą ochronę głowy kierowcy Formuły 1. Pojawiło się kilka systemów, a za najlepszy uznano halo z pałąkiem mocowanym w trzech punktach do nadwozia. To rozwiązanie jest obecnie testowane i miało wejść w sezonie 2018, jednak kierowcy narzekają na słabą widoczność. Jeden z punktów mocowania znajduje się dokładnie przed oczami kierowcy. Ponadto zwracają uwagę na odczucia klaustrofobiczne i trudności z wydostaniem się z bolidu.

Obraz
© fot. Daimler

FIA zbadała ten temat i zapytała 16 kierowców co o tym myślą. Rzecznik federacji w oficjalnym komunikacje ogłosił, że opinie są podzielone pół na pół. Jednocześnie podkreślił, że system halo lub alternatywne rozwiązanie na pewno pojawi się w 2018 roku.

McLaren MCL

Nie pisałbym o tym, gdyby to nie był wyjątek od wieloletniej reguły. Zespół McLarena ogłosił, że w sezonie 2017 ich bolid będzie nosił oznaczenie MCL32, a nie jak dotychczas MP4, które jest skrótem od McLaren Project Four. Taki kod stosowano od 1981 roku. Wcześniej korzystano z litery M (McLaren) i stosownego numeru.

Obraz
© fot. McLaren

Zmiana nazwy jest związana z odejściem Rona Dennisa z McLarena. Podobno poza nazwą, zmieni się również malowanie na pomarańczowe, jak w pierwszych latach działalności McLarena w Formule 1.

Paddy Lowe w Williamsie

Według doniesień Autosportu, Paddy Lowe zasili w tym roku szeregi Williamsa po tym, jak nie przedłużył kontraktu z Mercedesem. W mistrzowskiej stajni pełnił funkcję szefa do spraw inżynierii, a w praktyce był dyrektorem technicznym. Lowe zastąpi Pata Symondsa i będzie nowym dyrektorem technicznym Williamsa, ale z większym zakresem uprawnień. Na razie jednak jest na przymusowym urlopie, ale podobno pracę w brytyjskiej ekipie rozpocznie 1 marca.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe