Trzymasz nogę na sprzęgle w czasie jazdy? Tak narażasz się na drogie naprawy

Lenistwo, przyzwyczajenie czy po prostu błąd niezauważony jeszcze podczas nauki jazdy – tak można tłumaczyć jazdę z nogą opartą na sprzęgle. Podobnie jest z wciskaniem pedału podczas postoju na światłach. Lepiej się tego oduczyć, bo w dłuższym czasie może to skończyć się uszkodzeniem sprzęgła i kosztowną naprawą.

Problemy ze sprzęgłem nie pojawią się od razu, co utrudnia wykrycie awarii.Problemy ze sprzęgłem nie pojawią się od razu, co utrudnia wykrycie awarii.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

W normalnych warunkach sprzęgło wytrzyma ok. 100 tys. km, zanim powoli zacznie odmawiać posłuszeństwa. Niestety, z racji powolnego zużycia kierowcy przyzwyczajają się do pierwszych oznak jego zużycia, przez co nie zauważają ich w porę. To, ile wytrzyma ten element, zależy od zachowania kierowcy.

Jak zauważa Karsten Graef z TÜV SÜD, organizacji zajmującej się kontrolą i badaniami technicznymi w Niemczech, wciskanie pedału sprzęgła podczas stania na czerwonym świetle, czyli odłączenie przepływu mocy, powoduje niepotrzebne zużycie łożyska wyciskowego i docisku sprzęgła. Podobnego zdania są polscy mechanicy.

  • Przy wciśniętym pedale sprzęgła elementy poddawane są zwiększonemu ciśnieniu - tłumaczy Adam Lehnort, ekspert firmy ProfiAuto. Zauważa on jednak ciekawą zależność i uspokaja kierowców. - Problem polega na tym, że biorąc pod uwagę cały zespół sprzęgła w okresie jego eksploatacji, są to wartości na tyle znikome, że nie należałoby się aż tak bardzo przejmować tym, czy mamy wciśnięty pedał sprzęgła na postoju, czy nie – dodaje.

Najbardziej zabójcze dla sprzęgła jest inne zachowanie. - Niewątpliwie na kondycję sprzęgła w większym stopniu wpływa jazda na tzw. półsprzęgle, trzymanie nogi w gotowości czy strzelanie ze sprzęgła, czyli podkręcenie silnika na wysokie obroty i szybkie puszczenie pedału sprzęgła - informuje Lehnort.

Po czym poznać, że uszkodziliśmy sprzęgło?

Jeżeli przyłapujemy się na tym, że trzymamy lewą nogę na sprzęgle podczas jazdy, warto wsłuchać się w pracę układu. To właśnie za głośną pracę sprzęgła odpowiada wysprzęglik, najczęściej zespolony z łożyskiem wyciskowym. Zazwyczaj hałas słychać podczas zmiany biegów. Gdy można go rozróżnić od dźwięku silnika, mamy duży powód do niepokoju. Konieczne będzie rozłączenie silnika i skrzyni biegów, więc naprawa nie będzie należała do tanich.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów