Trwałe i nowoczesne silniki benzynowe, które przetrwają lata

Wielu kierowcom wydaje się, że w nowoczesnych, kilkuletnich samochodach po prostu nie ma trwałych silników. Okazuje się jednak, że przekonanie o "jednorazówkach" pod maskami jest tylko mitem - przynajmniej w odniesieniu do niektórych jednostek.

Silnik 1.2 8VSilnik 1.2 8V
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | fiat
oprac.  TBU, MŁO

Fiat 1.2 8V oraz 1.4 16V

Wśród silników, które odznaczają się niską awaryjnością i dużą trwałością, znajdują się dwa proste modele wolnossące z Włoch. Kluczowe jest regularne serwisowanie, w tym wymiana paska rozrządu co 100 tys. km oraz kontrola poziomu oleju, który może być zużywany w większych ilościach. Mniejszy silnik 1.2 8V można znaleźć w Fiacie 500 i Panda, a większy w Tipo i 500L. Oba dobrze współpracują z instalacjami LPG.

Silnik Hondy 1.8
Silnik Hondy 2.0 i-VTEC © Materiały prasowe | Honda

Honda 1.8 oraz 2.0 i-VTEC

Rodzina wolnossących silników R Hondy ma w swoim gronie jedne z najbardziej dopracowanych jednostek ostatnich lat. Charakteryzują się one niskim zużyciem paliwa i rzadkimi usterkami. Silniki te, napędzane łańcuchem rozrządu, osiągają przebiegi powyżej 500 tys. km. Model 1.8 napędzał Civika IX generacji, a 2.0 był montowany w CR-V. Oba dobrze znoszą zasilanie LPG, wymagając jedynie mechanicznej regulacji luzów zaworowych.

Silnik 1.6 MPI Hyundaia
Silnik 1.6 MPI Hyundaia © Materiały prasowe | Hyundai

Hyundai 1.6 MPI

Silnik wolnossący znany z pierwszej generacji i30 przeszedł wiele modyfikacji, a był stosowany w Hyundaiu Elantrze, ale już nie w powstającym wówczas i30. Choć jego moc wynosi tylko 128 KM, to charakteryzuje się dużą trwałością i niską awaryjnością. Dobrze współpracuje z LPG, a ewentualne usterki są drobne. Niektóre egzemplarze wymagają wymiany łańcucha rozrządu.

Mazda 2.0 Skyactiv-G
Mazda 2.0 Skyactiv-G © Materiały prasowe | Mazda

Mazda 2.0 Skyactiv-G

Kiedy wszyscy producenci ograniczali pojemność silników i stosowali doładowanie, Mazda postanowiła iść inną drogą. Silnik Skyactiv-G, stosowany w modelach 3, 6, CX-3, CX-5 i MX-5, mimo zaawansowanej konstrukcji, jest chwalony za trwałość i niskie koszty eksploatacji. Pomimo braku zamienników części, psuje się rzadko, a jego łańcuch rozrządu jest praktycznie niezniszczalny. Istnieją instalacje LPG, które dobrze współpracują z tym silnikiem.

Mitsubishi 1.6 oraz 2.0 MIVEC
Mitsubishi 1.6 oraz 2.0 MIVEC © Materiały prasowe | Mitsubishi

Mitsubishi 1.6 oraz 2.0 MIVEC

Silniki MIVEC Mitsubishi, choć skomplikowane, są niemal niezawodne i trwałe. To jednostki pokrewne względem opisanych wyżej silników R Hondy. Napędzane łańcuchem rozrządu, nie wymagają częstej obsługi. Montaż LPG jest możliwy, ale nie jest polecany i wymaga precyzyjnego podejścia. Modele ASX i Outlander do 2021 r. były ostatnimi, które oferowano z tymi jednostkami.

Toyota 1.0 VVT-i
Toyota 1.0 VVT-i © Materiały prasowe | Toyota

Toyota 1.0 VVT-i

Mały silnik, który nie zachwyca osiągami, ale odpłaca się niezawodnością i żywotnością. Jednostka była stosowana w modelach Yaris (do 2020 r.) i Aygo (do 2022 r.), a po niewielkich modyfikacjach trafiła co Aygo-X. Podniesiono wówczas moc silnika z 69 do 72 KM. Trzy cylindry, łańcuch rozrządu, wtrysk pośredni i niezbyt imponująca kultura pracy - to najkrótsza charakterystyka tego motoru. Silnik okazał się jednak bardziej pancerny niż znacznie większe jednostki napędowe wielu producentów.

Toyota 1.6-2.0 Valvematic
Toyota 1.6-2.0 Valvematic © Materiały prasowe | Toyota

Toyota 1.6-2.0 Valvematic

Silniki z rodziny ZR Toyoty, znane jako Valvematic, są konkurencyjne dla jednostek Hondy i Mitsubishi. Wyposażone w wtrysk pośredni i hydrauliczną regulację zaworów, są idealne do zasilania gazowego. Modele RAV-4, Avensis, Auris i Corolla były wyposażone w te silniki, które charakteryzują się niezawodnością i trwałością.

Warto zwrócić również uwagę na stosowany w hybrydowych rozwiązaniach Toyoty silnik 1.8. Jednostka wykorzystuje cykl Atkinsona, jest trwała i ekonomiczna. Można go wyposażyć w instalację LPG, jeśli ktoś uzna to za stosowne. Występuje w Priusach, Aurisie Hybrid, Corolli Hybrid oraz Lexusie CT. Silnik jest tak trwały, że potrafi przeżyć całą resztę samochodu.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach