Trwałe i nowoczesne silniki benzynowe, które przetrwają lata
Wielu kierowcom wydaje się, że w nowoczesnych, kilkuletnich samochodach po prostu nie ma trwałych silników. Okazuje się jednak, że przekonanie o "jednorazówkach" pod maskami jest tylko mitem - przynajmniej w odniesieniu do niektórych jednostek.
Fiat 1.2 8V oraz 1.4 16V
Wśród silników, które odznaczają się niską awaryjnością i dużą trwałością, znajdują się dwa proste modele wolnossące z Włoch. Kluczowe jest regularne serwisowanie, w tym wymiana paska rozrządu co 100 tys. km oraz kontrola poziomu oleju, który może być zużywany w większych ilościach. Mniejszy silnik 1.2 8V można znaleźć w Fiacie 500 i Panda, a większy w Tipo i 500L. Oba dobrze współpracują z instalacjami LPG.
Honda 1.8 oraz 2.0 i-VTEC
Rodzina wolnossących silników R Hondy ma w swoim gronie jedne z najbardziej dopracowanych jednostek ostatnich lat. Charakteryzują się one niskim zużyciem paliwa i rzadkimi usterkami. Silniki te, napędzane łańcuchem rozrządu, osiągają przebiegi powyżej 500 tys. km. Model 1.8 napędzał Civika IX generacji, a 2.0 był montowany w CR-V. Oba dobrze znoszą zasilanie LPG, wymagając jedynie mechanicznej regulacji luzów zaworowych.
Hyundai 1.6 MPI
Silnik wolnossący znany z pierwszej generacji i30 przeszedł wiele modyfikacji, a był stosowany w Hyundaiu Elantrze, ale już nie w powstającym wówczas i30. Choć jego moc wynosi tylko 128 KM, to charakteryzuje się dużą trwałością i niską awaryjnością. Dobrze współpracuje z LPG, a ewentualne usterki są drobne. Niektóre egzemplarze wymagają wymiany łańcucha rozrządu.
Mazda 2.0 Skyactiv-G
Kiedy wszyscy producenci ograniczali pojemność silników i stosowali doładowanie, Mazda postanowiła iść inną drogą. Silnik Skyactiv-G, stosowany w modelach 3, 6, CX-3, CX-5 i MX-5, mimo zaawansowanej konstrukcji, jest chwalony za trwałość i niskie koszty eksploatacji. Pomimo braku zamienników części, psuje się rzadko, a jego łańcuch rozrządu jest praktycznie niezniszczalny. Istnieją instalacje LPG, które dobrze współpracują z tym silnikiem.
Mitsubishi 1.6 oraz 2.0 MIVEC
Silniki MIVEC Mitsubishi, choć skomplikowane, są niemal niezawodne i trwałe. To jednostki pokrewne względem opisanych wyżej silników R Hondy. Napędzane łańcuchem rozrządu, nie wymagają częstej obsługi. Montaż LPG jest możliwy, ale nie jest polecany i wymaga precyzyjnego podejścia. Modele ASX i Outlander do 2021 r. były ostatnimi, które oferowano z tymi jednostkami.
Toyota 1.0 VVT-i
Mały silnik, który nie zachwyca osiągami, ale odpłaca się niezawodnością i żywotnością. Jednostka była stosowana w modelach Yaris (do 2020 r.) i Aygo (do 2022 r.), a po niewielkich modyfikacjach trafiła co Aygo-X. Podniesiono wówczas moc silnika z 69 do 72 KM. Trzy cylindry, łańcuch rozrządu, wtrysk pośredni i niezbyt imponująca kultura pracy - to najkrótsza charakterystyka tego motoru. Silnik okazał się jednak bardziej pancerny niż znacznie większe jednostki napędowe wielu producentów.
Toyota 1.6-2.0 Valvematic
Silniki z rodziny ZR Toyoty, znane jako Valvematic, są konkurencyjne dla jednostek Hondy i Mitsubishi. Wyposażone w wtrysk pośredni i hydrauliczną regulację zaworów, są idealne do zasilania gazowego. Modele RAV-4, Avensis, Auris i Corolla były wyposażone w te silniki, które charakteryzują się niezawodnością i trwałością.
Warto zwrócić również uwagę na stosowany w hybrydowych rozwiązaniach Toyoty silnik 1.8. Jednostka wykorzystuje cykl Atkinsona, jest trwała i ekonomiczna. Można go wyposażyć w instalację LPG, jeśli ktoś uzna to za stosowne. Występuje w Priusach, Aurisie Hybrid, Corolli Hybrid oraz Lexusie CT. Silnik jest tak trwały, że potrafi przeżyć całą resztę samochodu.