WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Trawniki przy autostradach mogą zastąpić kwietne łąki. Chodzi nie tylko o estetykę

90 posłów różnych opcji politycznych poparło interpelację, której założeniem jest rozpowszechnienie sadzenia łąk kwietnych przy autostradach. Poza walorami estetycznymi takie rozwiązania ma korzyści ekologiczne, a także finansowe.

Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?Czemu by tego nie zastąpić kwietnymi łąkami?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/GDDKiA
Filip Buliński

Ministerstwa Infrastruktury oraz Klimatu i Środowiska są adresatami interpelacji, w której posłowie domagają się sadzenia łąk kwietnych zamiast trawników wzdłuż pasów drogowych na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Takie rozwiązanie na dobre zagościło już w miastach, dlaczego więc tego nie rozszerzyć?

Trawniki wymagają troskliwej opieki, by zachować swoją "zieloną" kondycję – muszą być nie tylko odpowiednio nawadniane, ale też przede wszystkim koszone. A to generuje duże koszty. Według statystyk samo koszenie 750 tys. m2 trawników wzdłuż autostrady A1 to wydatek 2 mld zł rocznie. Posłowie argumentowali także, że trawa nie jest zbyt pożyteczna dla przyrody, dlatego że m.in. nie daje pożywienia owadom.

Kwietne łąki miałyby nie tylko uatrakcyjnić krajobraz wzdłuż tras szybkiego ruchu, ale także wzbogacić ekosystem, a także zredukować wpływ emisji szkodliwych substancji, emitowanych przez jadące drogą pojazdy. Łąka o wielkości 1 hektara jest w stanie pochłonąć nawet 120 kg pyłów PM2.5 oraz 10 ton CO2 rocznie. Tak wynika z danych zarządcy autostrady A1, gdzie zresztą przy węźle Stanisławie powstała już pilotażowa łąka. Zasadzono tam mieszankę zawierającą łącznie 38 rodzajów roślin.

Portal scigacz.pl zauważa jednak, że w całym pomyśle jest pewien problem. GDDKiA już w marcu wystosowało stanowisko, że mimo konieczności ogrodzenia autostrad i "ekspresówek", tego typu łąki mogą zachęcić dzikie zwierzęta do bliższego podchodzenia do tras, a tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo przedostania się ich bezpośrednio na drogę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej